بیماری دریچه قلب

نگاه اجمالی

 

در بیماری دریچه قلب ، یک یا چند دریچه در قلب شما به درستی کار نمی کند.

قلب شما چهار دریچه دارد که جریان خون را در مسیر صحیح حفظ می کند. در بعضی موارد ، یک یا چند دریچه به درستی باز یا بسته نمی شوند. این می تواند باعث اختلال در جریان خون از قلب شما به بدن شود.

درمان بیماری دریچه قلب شما به دریچه قلب آسیب دیده و نوع و شدت بیماری دریچه بستگی دارد. گاهی بیماری دریچه قلب نیاز به جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه قلب دارد.

 

 

علائم بیماری دریچه قلب

برخی از افراد مبتلا به بیماری دریچه قلب ممکن است سالها علائمی نداشته باشند. علائم و نشانه های بیماری دریچه قلب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • صدای غیرطبیعی (سوفل قلب) هنگامی که پزشک در حال گوش دادن به ضربان قلب با استتوسکوپ است
  • درد قفسه سینه
  • تورم شکم (بیشتر در موارد نارسایی پیشرفته عضله سه تایی) دیده می شود
  • خستگی
  • تنگی نفس ، به ویژه هنگامی که بسیار فعال هستید یا دراز می کشید
  • تورم مچ پا و پا
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • ضربان قلب نامنظم

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مشکل قلبی دارید ، ممکن است پزشک توصیه کند که به یک متخصص قلب مراجعه کنید. اگر علائمی مشاهده کردید که ممکن است بیماری دریچه قلب را نشان دهد ، به پزشک مراجعه کنید.

 

 

دلایل بیماری دریچه قلب

قلب شما چهار دریچه دارد که جریان خون را در مسیر صحیح حفظ می کند. این دریچه ها شامل دریچه میترال ، دریچه سه تایی ، دریچه ریوی و دریچه آئورت است. هر دریچه دارای فلپ (جزوه یا کاسپ) است که در طی هر ضربان قلب یک بار باز و بسته می شود. بعضی اوقات ، دریچه ها به درستی باز یا بسته نمی شوند و جریان خون از طریق قلب به بدن شما را مختل می کند.

بیماری دریچه قلب ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد (مادرزادی). همچنین ممکن است در بزرگسالان به دلایل و شرایط بسیاری مانند عفونت و سایر بیماری های قلبی رخ دهد.

 

مشکلات دریچه قلب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

رگورژیتاسیون در این شرایط ، دریچه های دریچه به درستی بسته نمی شوند و باعث نشت خون در قلب شما می شود. این امر معمولاً به دلیل برآمدگی فلپ های دریچه به عقب اتفاق می افتد ، بیماری به نام افتادگی.

تنگی مجرا. در تنگی دریچه ، دریچه های دریچه ضخیم یا سفت می شوند و ممکن است با هم ترکیب شوند. این منجر به باز شدن دریچه باریک و کاهش جریان خون از طریق دریچه می شود.

آترزیا در این شرایط ، دریچه تشکیل نشده است و یک صفحه جامد از بافت جریان خون بین اتاق های قلب را مسدود می کند.

 

بیماری دریچه قلب

 

عوامل خطر

چندین عامل می تواند خطر ابتلا به بیماری دریچه قلب را افزایش دهد ، از جمله:

  • سن بالاتر
  • سابقه عفونت های خاصی که می توانند قلب را تحت تأثیر قرار دهند
  • سابقه انواع خاصی از بیماری قلبی یا حمله قلبی
  • فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، دیابت و سایر عوامل خطر بیماری های قلبی
  • شرایط قلبی در بدو تولد (بیماری مادرزادی قلب)

 

 

عوارض بیماری دریچه قلب

بیماری دریچه قلب می تواند عوارض زیادی ایجاد کند ، از جمله:

  • نارسایی قلبی
  • سکته
  • لخته شدن خون
  • ناهنجاری های ریتم قلب
  • مرگ

 

 

تشخیص بیماری دریچه قلب

پزشک ممکن است علائم و نشانه های شما را ارزیابی کند و معاینه بدنی انجام دهد. در معاینه فیزیکی ، پزشک شما احتمالاً به سوفل قلب گوش خواهد داد ، زیرا این می تواند نشانه ای از وضعیت دریچه قلب باشد. پزشک شما ممکن است چندین آزمایش برای تشخیص وضعیت شما تجویز کند.

آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

اکوکاردیوگرافی

در این آزمایش ، امواج صوتی که از یک وسیله گرز مانند (مبدل) نگه داشته شده روی قفسه سینه به قلب شما هدایت می شوند ، تصاویر ویدئویی از قلب شما را در حرکت تولید می کنند. این آزمایش ساختار قلب ، دریچه های قلب و جریان خون در قلب شما را ارزیابی می کند. اکوکاردیوگرام به پزشک کمک می کند دریچه های قلب و میزان عملکرد آنها را از نزدیک بررسی کند. پزشکان همچنین ممکن است از اکوکاردیوگرام سه بعدی استفاده کنند.

پزشکان ممکن است نوع دیگری از اکوکاردیوگرام به نام اکوکاردیوگرام ترانس ماساژ را انجام دهند. در این آزمایش ، یک مبدل کوچک متصل به انتهای یک لوله به پایین لوله منتهی از دهان به معده (مری) شما وارد می شود. این آزمایش به پزشکان امکان می دهد دریچه های قلب را از نزدیک با انجام اکوکاردیوگرام منظم بررسی کنند.

 

 

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

در این آزمایش سیم (الکترود) متصل به پد روی پوست شما تکانه های الکتریکی قلب شما را اندازه می گیرد. نوار قلب می تواند محفظه های بزرگ قلب ، بیماری های قلبی و ریتم های غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد.

 

 

اشعه ایکس قفسه سینه

اشعه ایکس قفسه سینه می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که قلب بزرگ شده است یا خیر ، که می تواند انواع خاصی از بیماری دریچه قلب را نشان دهد. اشعه ایکس قفسه سینه همچنین می تواند به پزشکان کمک کند تا وضعیت ریه های شما را تعیین کنند.

 

 

MRI قلب

در MRI قلب از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب شما استفاده می شود. این آزمایش ممکن است برای تعیین شدت وضعیت شما و ارزیابی اندازه و عملکرد اتاق های تحتانی قلب شما (بطن ها) استفاده شود.

 

 

تست های ورزشی یا تست های استرس

آزمایش های مختلف ورزشی به اندازه گیری تحمل فعالیت شما کمک می کند و پاسخ قلب شما را در برابر فشارهای بدنی کنترل می کند. اگر قادر به ورزش نیستید ، ممکن است از داروهایی برای تقلید از تأثیر ورزش بر قلب شما استفاده شود.

 

 

کاتتریزاسیون قلب

این آزمایش اغلب برای تشخیص بیماری دریچه قلب استفاده نمی شود ، اما اگر آزمایش های دیگر قادر به تشخیص بیماری یا تعیین شدت آن نباشند ، ممکن است از آن استفاده شود.

در این روش ، پزشک یک لوله نازک (کاتتر) را از طریق یک رگ خونی در بازو یا کشاله ران شما رد می کند و آن را به یک رگ در قلب شما هدایت می کند و از طریق کاتتر رنگ تزریق می کند تا شریان در اشعه ایکس قابل مشاهده شود. این یک تصویر دقیق از عروق قلب و نحوه عملکرد قلب شما را به پزشک ارائه می دهد. همچنین می تواند فشار داخل محفظه های قلب را اندازه گیری کند.

 

 

درمان بیماری دریچه قلب

درمان بیماری دریچه قلب بستگی به شدت وضعیت شما ، علائم و نشانه هایی را تجربه می کنید و وضعیت شما بدتر می شود.

پزشکی که در زمینه بیماری های قلبی آموزش دیده باشد (متخصص قلب) مراقبت های شما را ارائه می دهد. اگر به بیماری دریچه قلب مبتلا هستید ، در یک مرکز پزشکی با یک تیم چند رشته ای از پزشکان و کادر پزشکی آموزش دیده و با تجربه در ارزیابی و درمان بیماری دریچه قلب ، مورد ارزیابی و درمان قرار بگیرید. این تیم می تواند برای تعیین مناسب ترین روش درمانی برای شرایط شما با شما همکاری کند.

پزشک شما ممکن است با قرار ملاقات های پیگیری منظم ، وضعیت شما را کنترل کند. پزشک شما همچنین ممکن است تغییراتی در شیوه زندگی سالم و استفاده از داروهایی برای درمان علائم را توصیه کند.

در نهایت ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه قلب بیمار به جراحی دریچه قلب نیاز داشته باشید. پزشکان ممکن است حتی اگر علائمی را تجربه نمی کنید ، عمل جراحی دریچه قلب را پیشنهاد دهند ، زیرا این امر می تواند از عوارض جلوگیری کرده و نتایج را بهبود بخشد. اگر برای یک بیماری قلبی دیگر به جراحی احتیاج دارید ، ممکن است پزشک دریچه بیمار را همزمان ترمیم یا تعویض کند.

جراحی دریچه قلب معمولاً از طریق بریدگی (برش) در قفسه سینه انجام می شود. پزشکان ممکن است گاهی اوقات جراحی کم تهاجمی قلب را انجام دهند ، که شامل استفاده از برش های کوچکتر از آنهایی است که در جراحی قلب باز استفاده می شود. در برخی از مراکز پزشکی ، پزشکان ممکن است جراحی قلب را به کمک ربات انجام دهند ، نوعی جراحی قلب با حداقل تهاجم که در آن جراحان از ابزارهای رباتیک برای انجام عمل استفاده می کنند.

پزشکان همچنین ممکن است از روشهای کم تهاجمی برای ترمیم دریچه های خاص با استفاده از لوله های نازک بلند (کاتتر) در برخی افراد استفاده کنند. این روش ها می تواند شامل استفاده از کلیپس ، دوشاخه یا سایر دستگاه ها باشد. در بعضی موارد ، می توان دریچه ها را در طی روش کاتتر تعویض کرد. پزشکان به مطالعه روش های کاتتر برای ترمیم یا تعویض دریچه های قلب ادامه می دهند.

گزینه های جراحی شامل روش های زیر است.

 

ترمیم دریچه قلب

پزشک شما ممکن است اغلب در صورت امکان ترمیم دریچه قلب را توصیه کند ، زیرا دریچه قلب شما را حفظ می کند و ممکن است عملکرد قلب را حفظ کند. برای ترمیم دریچه ، جراحان می توانند فلپ دریچه (جزوه یا انعطاف پذیری) ذوب شده را جدا کنند ، طنابهایی را که شیر را پشتیبانی می کنند جایگزین کنند ، بافت اضافی دریچه را بردارند تا برگچه ها یا کاسپها محکم بسته شوند یا سوراخهای دریچه را وصله کنند. جراحان ممکن است غالباً با کاشت حلقه مصنوعی حلقه را در اطراف یک دریچه (آنولوس) محکم یا تقویت کنند.

 

 

تعویض دریچه قلب

در صورت عدم تعمیر دریچه ، جراحان ممکن است تعویض دریچه قلب را انجام دهند. در تعویض دریچه قلب ، جراح شما دریچه آسیب دیده را برمی دارد و یک دریچه مکانیکی یا دریچه ساخته شده از بافت قلب گاو ، خوک یا انسان (دریچه بیولوژیکی یا بافتی) را جایگزین می کند.

دریچه های بافت بیولوژیکی با گذشت زمان تحلیل می روند و غالباً در نهایت باید تعویض شوند. افرادی که دریچه مکانیکی دارند برای جلوگیری از لخته شدن خون باید مادام العمر از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند. پزشک در مورد مزایا و خطرات هر نوع دریچه با شما صحبت خواهد کرد و در مورد اینکه کدام دریچه برای شما مناسب است صحبت خواهد کرد.

ممکن است از یک روش کم تهاجمی به نام تعویض دریچه آئورت ترانس کاتر (TAVR) برای جایگزینی دریچه آئورت آسیب دیده استفاده شود. در این روش ، پزشک یک لوله نازک و طولانی (کاتتر) را وارد شریان پا یا سینه می کند و آن را به دریچه قلب هدایت می کند. یک دریچه تعویض از طریق این کاتتر به موقعیت صحیح منتقل می شود.

 

 

شیوه زندگی و درمان های خانگی برای بیماری دریچه قلب

شما قرار ملاقات های پیگیری منظم با پزشک خود برای کنترل وضعیت خود دارید.

پزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد کند چندین تغییر در سبک زندگی سالم برای قلب خود را در زندگی خود بگنجانید ، از جمله:

رژیم غذایی سالم برای قلب. از انواع میوه ها و سبزیجات ، لبنیات کم چرب یا فاقد چربی ، مرغ ، ماهی و غلات کامل استفاده کنید. از مصرف چربی های اشباع و ترانس و نمک و شکر اضافی خودداری کنید.

حفظ وزن سالم

هدف داشتن وزن سالم است. اگر اضافه وزن یا چاقی دارید ، ممکن است پزشک کاهش وزن را به شما توصیه کند.

 

انجام فعالیت بدنی منظم

با هدف قرار دادن حدود ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی ، مانند پیاده روی سریع ، در برنامه روزانه تناسب اندام خود قرار دهید.

 

مدیریت استرس

روش هایی برای کمک به کنترل استرس خود پیدا کنید ، مانند فعالیت های آرام سازی ، مراقبه ، فعالیت بدنی و گذراندن وقت با خانواده و دوستان.

 

اجتناب از تنباکو

اگر سیگار می کشید ، آن را ترک کنید. از پزشک خود در مورد منابعی برای کمک به شما در ترک سیگار سوال کنید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی ممکن است مفید باشد.

 

برای زنان مبتلا به بیماری دریچه قلب ، مهم است که قبل از بارداری با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند با شما مشورت کند که کدام داروها را می توانید با خیال راحت مصرف کنید و اینکه آیا ممکن است به روشی برای درمان وضعیت دریچه خود قبل از بارداری نیاز داشته باشید.

شما احتمالاً در حین بارداری نیاز به نظارت دقیق توسط پزشک خود خواهید داشت. اگر بیماری دریچه شدید دارید ، ممکن است پزشک توصیه کند از بارداری اجتناب کنید تا خطر عوارض را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.