پرولاپس دریچه میترال

نگاه اجمالی

 

پرولاپس دریچه میترال زمانی اتفاق می افتد که با انقباض قلب ، فلپ ها (برگچه ها) دریچه میترال قلب برآمدگی (افتادگی) مانند چتر را به محفظه فوقانی قلب (دهلیز چپ) قلب وارد می کند.

افتادگی دریچه میترال (MY-trul) گاهی اوقات منجر به نشت خون به سمت عقب در دهلیز چپ می شود ، وضعیتی به نام تجویز دریچه میترال.

در اکثر افراد ، افتادگی دریچه میترال تهدید کننده زندگی نیست و نیازی به درمان یا تغییر در سبک زندگی ندارد. برخی از افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال ، به درمان نیاز دارند.

 

 

علائم پرولاپس دریچه میترال

اگرچه افتادگی دریچه میترال معمولاً یک اختلال مادام العمر است ، اما بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری هرگز علائمی ندارند. هنگام تشخیص ، افراد ممکن است از اینکه می فهمند بیماری قلبی دارند متعجب شوند.

وقتی علائم و نشانه هایی اتفاق می افتد ، ممکن است به این دلیل باشد که خون از طریق دریچه به عقب نشت می کند. علائم افتادگی دریچه میترال می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. آنها تمایل به خفیف بودن دارند و به تدریج ایجاد می شوند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ضربان قلب مسابقه ای یا نامنظم (آریتمی)
سرگیجه یا سبکی سر
مشکل در تنفس یا تنگی نفس ، اغلب در هنگام فعالیت بدنی یا در حالت خوابیده
خستگی

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فکر می کنید علائم فوق را دارید ، با پزشک خود وقت بگیرید. بسیاری از شرایط دیگر همان علائم افتادگی دریچه میترال را ایجاد می کنند ، بنابراین فقط مراجعه به پزشک می تواند علت علائم شما را تعیین کند.

اگر درد قفسه سینه دارید و مطمئن نیستید که می تواند یک حمله قلبی باشد ، فوراً به مراقبت های پزشکی اورژانس بپردازید.

اگر قبلاً افتادگی دریچه میترال تشخیص داده شده بود ، در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه کنید.

 

 

علل پرولاپس دریچه میترال

دریچه میترال جریان خون بین اتاق های فوقانی و تحتانی سمت چپ قلب را کنترل می کند. هنگامی که قلب شما به درستی کار می کند ، دریچه میترال در هنگام پمپاژ قلب کاملاً بسته می شود و از جریان خون به داخل محفظه فوقانی سمت چپ (دهلیز چپ) جلوگیری می کند.

اما در برخی از افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال ، یک یا دو برگچه دریچه میترال دارای بافت اضافی یا کشش بیش از حد طبیعی هستند که باعث می شود هر بار که قلب منقبض می شود ، مانند چتر به دهلیز چپ برآمد.

برآمدگی ممکن است باعث بسته نشدن محکم دریچه شود. در برخی موارد ، خون ممکن است از طریق دریچه به عقب نشت کند (نارسایی دریچه میترال).

اگر فقط مقدار کمی خون به دهلیز چپ نشت کند ، این ممکن است مشکلی ایجاد نکند. نارسایی شدید دریچه میترال می تواند علائمی مانند تنگی نفس ، خستگی یا سبکی سر ایجاد کند.

نام دیگر افتادگی دریچه میترال سندرم کلیک-سوفل است. وقتی پزشک با استفاده از استتوسکوپ به قلب شما گوش می دهد ، ممکن است صدای صدای کلیک را بشنود که برگچه های دریچه به عقب برگردد و به دنبال آن یک صدای هولناک (سوفل) در نتیجه جریان خون دوباره به دهلیز ایجاد شود.

نام های دیگر برای توصیف افتادگی دریچه میترال عبارتند از:

  • سندرم بارلو
  • سندرم دریچه فلاپی
  • سندرم دریچه میترال
  • بیماری دریچه میتراس میکسوماتوز

 

 

عوامل خطر

افتادگی دریچه میترال در هر فردی در هر سنی ممکن است ایجاد شود. علائم جدی افتادگی دریچه میترال بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال دیده می شود.

افتادگی دریچه میترال می تواند در خانواده ها رخ دهد و ممکن است به چندین بیماری دیگر مرتبط باشد ، مانند:

  • سندرم مارفان
  • سندرم Ehlers-Danlos
  • ناهنجاری ابستین
  • دیستروفی عضلانی
  • بیماری گریوز
  • اسکولیوز

 

 

عوارض

اگرچه بیشتر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال هرگز مشکلی ندارند ، اما ممکن است عوارضی رخ دهد. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

نارسایی دریچه میترال

شایعترین عارضه بیماری است که در آن دریچه خون را به داخل دهلیز چپ نشت می کند.

مرد بودن یا فشار خون بالا خطر ابتلا به نارسایی دریچه میترال را افزایش می دهد.

اگر نارسایی شدید باشد ، برای جلوگیری از نارسایی قلبی ، ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه به جراحی نیاز داشته باشید.

 

 

مشکلات ریتم قلب (آریتمی)

ریتم نامنظم قلب معمولاً در اتاق های فوقانی قلب رخ می دهد. ممکن است آزاردهنده باشند اما معمولاً تهدید کننده زندگی نیستند.

افرادی که دچار نارسایی دریچه میترال شدید یا تغییر شکل شدید دریچه میترال هستند ، بیشتر در معرض خطر مشکلات ریتم هستند ، که می تواند بر جریان خون از طریق قلب تأثیر بگذارد.

 

 

عفونت دریچه قلب (آندوکاردیت)

قسمت داخلی قلب شما توسط غشای نازکی به نام آندوکارد پوشانده شده است. آندوکاردیت عفونت این پوشش داخلی است.

دریچه میترال غیر طبیعی احتمال ابتلا به آندوکاردیت از باکتری را افزایش می دهد ، که می تواند به دریچه میترال آسیب بیشتری برساند.

 

 

تشخیص

پزشکان ممکن است افتادگی دریچه میترال را در هر سنی تشخیص دهند. به احتمال زیاد پزشک شما هنگام معاینه بدنی ، هنگام گوش دادن به قلب شما با استتوسکوپ ، افتادگی دریچه میترال را تشخیص می دهد.

اگر افتادگی دریچه میترال دارید ، ممکن است پزشک صدای کلیک را بشنود ، که در این شرایط معمول است. پزشک شما همچنین ممکن است سوفل قلبی را تشخیص دهد که می تواند به دلیل نشت خون به داخل دهلیز چپ باشد.

 

تست های پرولاپس دریچه میترال

آزمایشات دیگری که ممکن است برای ارزیابی قلب شما استفاده شود می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرام ارزیابی سونوگرافی غیرتهاجمی قلب شماست. معمولاً برای تأیید تشخیص و تعیین شدت وضعیت شما انجام می شود.

این آزمایش از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از قلب شما استفاده می کند. این به پزشکان کمک می کند تا جریان خون را از طریق دریچه میترال شما ببینند و میزان نشت خون (برگشت مجدد) را اندازه گیری کنند.

پزشک شما ممکن است اکوکاردیوگرام از راه مری را توصیه کند. در این آزمایش ، پزشک شما یک لوله انعطاف پذیر را با یک وسیله کوچک (مبدل) متصل به گلو و پایین به مری وارد می کند – لوله ای که پشت دهان شما را به معده متصل می کند. از آنجا می توان مبدل را به گونه ای قرار داد که تصاویر دقیق تری از قلب و دریچه میترال شما بدست آورد.

 

 

اشعه ایکس قفسه سینه

با اشعه ایکس قفسه سینه تصویری از قلب ، ریه ها و رگ های خونی شما نشان داده می شود و می تواند به پزشک در تشخیص کمک کند. این می تواند نشان دهد که آیا قلب شما بزرگ شده است.

 

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

در این آزمایش غیرتهاجمی ، یک تکنسین پروب هایی را بر روی قفسه سینه شما قرار می دهد که ضربات الکتریکی ضربان قلب شما را ضبط می کند.

نوار قلب این سیگنال های الکتریکی را ثبت می کند و می تواند به پزشک کمک کند تا بی نظمی در ریتم قلب شما را تشخیص دهد.

 

 

تست اضطراب

پزشک شما ممکن است یک آزمایش استرس را برای دیدن اینکه آیا نارسایی دریچه میترال توانایی شما برای ورزش را محدود می کند ، تجویز کند. در یک تست استرس ، شما ورزش می کنید یا داروهای خاصی مصرف می کنید تا ضربان قلب شما افزایش یابد و قلب شما سخت تر شود.

اگر پزشک شما در تلاش است تا تشخیص دهد شما بیماری دیگری مانند بیماری عروق کرونر دارید یا خیر ، ممکن است آزمایش استرس نیز داشته باشید.

 

 

آنژیوگرام کرونر

این آزمایش از تصویربرداری اشعه ایکس برای دیدن رگ های خونی قلب شما استفاده می کند. این دارو به طور کلی برای تشخیص افتادگی دریچه میترال استفاده نمی شود اما ممکن است هنگام آزمایش برای تشخیص مشکوک دیگر ، وضعیت را نشان دهد.

در برخی موارد ، پزشک شما ممکن است آنژیوگرافی عروق کرونر را برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد شدت وضعیت شما توصیه کند.

 

 

درمان پرولاپس دریچه میترال

اکثر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال ، به ویژه افراد بدون علائم ، نیازی به درمان ندارند.

اگر دچار نارسایی دریچه میترال هستید اما علائمی ندارید ، بسته به شدت شرایط ، ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند که مرتباً برای معاینات پیگیری مراجعه کنید تا وضعیت شما را کنترل کند.

با این حال ، اگر علائمی دارید و اگر مقدار قابل توجهی خون از دریچه میترال نشت می کند ، پزشک ممکن است داروها یا جراحی را به شما توصیه کند.

 

داروهای درمان پرولاپس دریچه میترال

داروها می توانند ناهنجاری های ریتم قلب مرتبط با افتادگی دریچه میترال یا سایر عوارض را درمان کنند. برخی از داروهایی که ممکن است برای شما تجویز شود شامل موارد زیر است:

 

مسدود کننده های بتا

این داروها با ایجاد کندی ضربان قلب و با فشار کمتر ، که باعث کاهش فشار خون می شود ، به جلوگیری از ضربان نامنظم قلب کمک می کنند. مسدود کننده های بتا همچنین به ریلکس شدن خون و باز شدن آن برای بهبود جریان خون کمک می کنند.

 

قرص ادرار آور

پزشک ممکن است برای تخلیه مایعات از ریه ها ، داروهای مدر برای شما تجویز کند.

 

داروهای ریتم قلب

در صورت بروز آریتمی ، پزشک ممکن است دارویی برای درمان آن تجویز کند ، مانند پروپافنون (Rythmol SR) ، سومالول (بتاپاس ، سورین ، سوتیلیز) ، فلکایینید و آمیودارون (پاکرون). این داروها با نرمال سازی سیگنال های الکتریکی در بافت قلب به کنترل ریتم قلب شما کمک می کنند.

 

آسپرین

اگر افتادگی دریچه میترال و سابقه سکته مغزی دارید ، ممکن است پزشک برای کاهش خطر لخته شدن خون ، آسپرین تجویز کند.

 

رقیق کننده های خون

اگر دچار فیبریلاسیون دهلیزی ، سابقه نارسایی قلبی یا سابقه سکته مغزی هستید ، ممکن است پزشک برای جلوگیری از لخته شدن خون ، داروی رقیق کننده خون را پیشنهاد کند. آنها شامل وارفارین (کومادین ، ​​ژانتوون) ، هپارین ، دبیگاتران (پراداکسا) ، ریواروکسابان (زارلتو) ، آپیکسابان (الیکیس) و ادوکسابان (ساوایسا) هستند.

داروهای رقیق کننده خون می توانند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند و باید دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف شوند.

 

 

عمل جراحی پرولاپس دریچه میترال

اگرچه اکثر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال نیازی به جراحی ندارند ، اگر شما دچار نارسایی شدید دریچه میترال باشید ، چه علائمی داشته باشید و چه نداشته باشید ، پزشک ممکن است درمان جراحی را برای شما پیشنهاد کند.

نارسایی شدید دریچه میترال می تواند در نهایت باعث نارسایی قلبی شود و از پمپاژ م heartثر قلب توسط قلب شما جلوگیری کند. اگر نارسایی بیش از حد طولانی شود ، قلب شما برای انجام عمل جراحی بسیار ضعیف است.

جراحی شامل ترمیم یا تعویض دریچه میترال است. ترمیم و تعویض دریچه ممکن است با استفاده از جراحی قلب باز یا جراحی با حداقل تهاجم انجام شود. جراحی با حداقل تهاجم شامل برش های کوچکتر است و ممکن است از دست دادن خون کمتری داشته و زمان بهبودی آن سریعتر باشد.

برای بیشتر افراد ، ترمیم دریچه میترال درمان جراحی ترجیحی است. در حین جراحی ، جراح دریچه خود را تغییر می دهد تا با اتصال مجدد بافت دریچه شلخته یا برداشتن بافت اضافی ، جریان خون به سمت عقب متوقف شود. جراح شما همچنین ممکن است حلقه اطراف دریچه قلب را تقویت کند تا از نشت خون به سمت عقب جلوگیری کند.

اگر ترمیم دریچه میترال امکان پذیر نباشد ، جراح می تواند آن را با یک دریچه مصنوعی که توسط انسان ساخته شده (مکانیکی) ساخته شده یا از بافت انسان ساخته شده یا از گاو یا خوک گرفته شده است ، جایگزین کند.

دریچه های مکانیکی می توانند یک عمر دوام داشته باشند اما برای جلوگیری از تشکیل لخته های خون روی دریچه باید رقیق کننده خون مصرف کنید. اگر لخته خون آزاد شود ، می تواند باعث سکته شود. به طور کلی نیازی به مصرف رقیق کننده خون با دریچه ای که از بافت انسان یا حیوان ساخته شده نیست ، اما این دریچه ها فقط حدود ۱۰ سال دوام می آورند.

 

 

دریچه درمانی ترانس کاتر

اگر دچار نارسایی میترال شدید و نمی توانید عمل جراحی انجام دهید ، ممکن است پزشک روش کم تهاجمی به نام دریچه تراشه را برای شما پیشنهاد کند. این روش جدید به پزشک شما امکان می دهد با استفاده از یک لوله (کاتتر) که در رگ خونی در کشاله ران شما قرار داده شده و به قلب شما هدایت می شود ، یک دریچه را ترمیم کند.

 

 

آنتی بیوتیک ها به ندرت توصیه می شوند

پزشکان توصیه می کردند برخی از افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال قبل از برخی اقدامات پزشکی یا پزشکی از آنتی بیوتیک استفاده کنند. با این حال ، انجمن قلب آمریکا گفته است آنتی بیوتیک ها در بیشتر موارد برای کسی که دچار نارسایی دریچه میترال یا افتادگی دریچه میترال است دیگر لازم نیست.

اگر در گذشته به شما گفته شده است که آنتی بیوتیک مصرف کنید ، آیا هنوز لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

 

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.