نارسایی دریچه آئورت

نگاه اجمالی

 

نارسایی دریچه آئورت  یا نارسایی آئورت حالتی است که هنگامی رخ می دهد که دریچه آئورت قلب شما به خوبی بسته نشود. نارسایی دریچه آئورت باعث می شود که مقداری از خون خارج شده از محفظه اصلی پمپاژ قلب شما (بطن چپ) به داخل آن نشت کند.

این نشت ممکن است از پمپاژ م heartثر خون به سایر نقاط بدن در قلب شما جلوگیری کند. در نتیجه ممکن است احساس خستگی و تنگی نفس کنید.

نارسایی دریچه آئورت می تواند به طور ناگهانی یا طی دهه ها ایجاد شود. هنگامی که نارسایی دریچه آئورت شدید شد ، غالباً برای ترمیم یا تعویض دریچه آئورت به جراحی نیاز است.

 

 

علائم نارسایی دریچه آئورت

اغلب اوقات ، نارسایی دریچه آئورت به تدریج ایجاد می شود و قلب شما این مشکل را جبران می کند. ممکن است سالها هیچ علائم و نشانه ای نداشته باشید و حتی از ابتلا به این بیماری بی اطلاع باشید.

با این حال ، با بدتر شدن نارسایی دریچه آئورت ، علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی و ضعف ، به ویژه هنگامی که سطح فعالیت خود را افزایش می دهید
  • تنگی نفس همراه با ورزش یا هنگام دراز کشیدن
  • مچ پا و پا متورم است
  • درد قفسه سینه (آنژین) ، ناراحتی یا گرفتگی ، که اغلب در حین ورزش افزایش می یابد
  • سبکی سر یا غش کردن
  • نبض نامنظم (آریتمی)
  • سوفل قلب
  • احساس ضربان قلب سریع و تکان دهنده (تپش قلب)

 

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز علائم و نشانه های نارسایی دریچه آئورت ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. گاهی اوقات اولین نشانه های نارسایی دریچه آئورت ، عوارض عمده آن یعنی نارسایی قلبی است. در صورت داشتن خستگی ، تنگی نفس و تورم مچ پا و پا ، که از علائم رایج نارسایی قلبی است ، به پزشک مراجعه کنید.

 

دلایل نارسایی دریچه آئورت

قلب شما چهار دریچه دارد که جریان خون را در مسیر صحیح حفظ می کند. این دریچه ها شامل دریچه میترال ، دریچه سه تایی ، دریچه ریوی و دریچه آئورت است. هر دریچه دارای فلپ (کاسپس یا جزوه) است که در طی هر ضربان قلب یک بار باز و بسته می شود. بعضی اوقات ، دریچه ها به درستی باز یا بسته نمی شوند ، جریان خون از قلب شما را مختل می کند و به طور بالقوه توانایی پمپاژ خون به بدن شما را مختل می کند.

در نارسایی دریچه آئورت ، دریچه بین محفظه پایینی قلب چپ (بطن چپ) و شریان اصلی که به بدن (آئورت) منتهی می شود به درستی بسته نمی شود و این امر باعث نشت مقداری خون به سمت عقب در بطن چپ می شود. این بطن چپ را مجبور به نگه داشتن خون بیشتر می کند ، احتمالاً باعث بزرگ شدن و ضخیم شدن آن می شود.

در ابتدا ، بزرگ شدن بطن چپ کمک می کند زیرا جریان خون کافی را با نیروی بیشتری حفظ می کند. اما در نهایت این تغییرات بطن چپ و به طور کلی قلب شما را ضعیف می کند.

هر شرایطی که به یک دریچه آسیب برساند ، می تواند باعث پس شدن مجدد شود. دلایل نارسایی دریچه آئورت عبارتند از:

 

بیماری مادرزادی دریچه قلب

ممکن است شما به جای سه کاسپ جداگانه طبیعی با یک دریچه آئورت متولد شده باشید که فقط دو کاسپ (دریچه دو شانه) یا کاسپ ذوب شده دارد. در بعضی موارد یک دریچه ممکن است فقط دارای یک کاسپ (تک شانه) یا چهار کاسپ (چهارسطح) باشد ، اما این کمتر رایج است.

این نقایص مادرزادی قلب شما را در معرض خطر نارسایی دریچه آئورت در برخی از دوره های زندگی خود قرار می دهد. اگر پدر یا مادر یا خواهر یا برادرتان دارای دریچه دو شل است ، احتمال داشتن دریچه دو شانه را افزایش می دهد ، اما اگر سابقه خانوادگی دریچه آئورت دو شل نداشته باشید ، می تواند ایجاد شود.

 

 

تغییرات مربوط به سن در قلب

رسوبات کلسیم با گذشت زمان می توانند روی دریچه آئورت جمع شده و باعث سفت شدن لبه های دریچه آئورت شوند. این می تواند باعث باریک شدن دریچه آئورت شود و همچنین ممکن است به درستی بسته نشود.
آندوکاردیت دریچه آئورت ممکن است توسط اندوکاردیت آسیب ببیند  عفونت داخل قلب شما که دریچه های قلب را درگیر می کند.

 

تب روماتیسمی

تب روماتیسمی  عارضه استرپتوکوکی گلو و یک بار بیماری شایع کودکی در ایالات متحده – می تواند به دریچه آئورت آسیب برساند. تب روماتیسمی هنوز در کشورهای در حال توسعه شیوع دارد اما در ایالات متحده نادر است. برخی از افراد مسن در ایالات متحده در دوران کودکی در معرض تب روماتیسمی قرار داشتند ، اگرچه ممکن است به بیماری روماتیسمی قلبی مبتلا نشده باشند.

بیماری های دیگر سایر موارد نادر می توانند آئورت و دریچه آئورت را بزرگ کرده و منجر به نارسایی مجدد شوند ، از جمله سندرم مارفان ، یک بیماری بافت همبند. برخی از شرایط خود ایمنی مانند لوپوس نیز می تواند منجر به نارسایی دریچه آئورت شود.

 

ضربه

آسیب به آئورت در نزدیکی محل دریچه آئورت ، مانند آسیب در اثر آسیب به قفسه سینه یا پارگی در آئورت ، همچنین می تواند باعث جریان خون از دریچه به عقب شود.

 

 

عوامل خطر

عوامل خطر نارسایی دریچه آئورت عبارتند از:

  • سن بالاتر
  • برخی از بیماری های قلبی موجود در بدو تولد (بیماری مادرزادی قلب)
  • سابقه عفونت هایی که می توانند قلب را تحت تأثیر قرار دهند
  • برخی شرایط خاص می تواند بر قلب تأثیر بگذارد ، مانند سندرم مارفان
  • سایر شرایط دریچه قلب ، مانند تنگی دریچه آئورت
  • فشار خون بالا

 

 

عوارض نارسایی دریچه آئورت

نارسایی دریچه آئورت می تواند عوارضی ایجاد کند ، از جمله:

  • نارسایی قلبی
  • عفونت هایی که بر قلب تأثیر می گذارند ، مانند آندوکاردیت
  • ناهنجاری های ریتم قلب
  • مرگ

 

 

جلوگیری

برای هرگونه بیماری قلبی ، مرتباً به پزشک مراجعه کنید تا وی بتواند شما را تحت نظر داشته باشد و احتمالاً قبل از ایجاد یا در مراحل اولیه ، هنگامی که به راحتی قابل درمان است ، دچار نارسایی دریچه آئورت یا سایر بیماری های قلبی شود. در صورت تشخیص نشت دریچه آئورت (نارسایی دریچه آئورت) یا دریچه آئورت تنگ (تنگی دریچه آئورت) ، احتمالاً به اکوکاردیوگرام منظم احتیاج دارید تا اطمینان حاصل کنید که تخریب دریچه آئورت شدید نیست.

همچنین ، از شرایطی که به ایجاد نارسایی دریچه آئورت کمک می کنند ، آگاه باشید ، از جمله:

تب روماتیسمی

اگر گلودرد شدید دارید به پزشک مراجعه کنید. گلودرد درمان نشده می تواند منجر به تب روماتیسمی شود. خوشبختانه استرپتوکوک گلو به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود.

فشار خون بالا

فشار خون خود را مرتباً بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که به خوبی کنترل شده است تا از نارسایی مجدد آئورت جلوگیری کند.

 

 

تشخیص نارسایی دریچه آئورت

برای تشخیص نارسایی دریچه آئورت ، پزشک ممکن است علائم و نشانه های شما را بررسی کند ، در مورد سابقه پزشکی شما و خانواده صحبت کند و معاینه بدنی انجام دهد. پزشک شما ممکن است با استفاده از استتوسکوپ به قلب شما گوش کند تا تشخیص دهد آیا سوفل قلبی دارید که نشان دهنده وضعیت دریچه آئورت است. یک پزشک آموزش دیده در بیماری های قلبی (متخصص قلب) ممکن است شما را ارزیابی کند.

پزشک شما ممکن است چندین آزمایش برای تشخیص وضعیت شما ، و تعیین علت و شدت وضعیت شما انجام دهد. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

اکوکاردیوگرام

امواج صوتی که از دستگاه گرز مانند (مبدل) نگه داشته شده روی سینه به قلب شما هدایت می شوند ، تصاویر ویدئویی از قلب شما را در حرکت تولید می کند. این آزمایش می تواند به پزشکان کمک کند تا از نزدیک وضعیت دریچه آئورت و آئورت را بررسی کنند. این می تواند به پزشکان کمک کند تا علت و شدت بیماری شما را تشخیص دهند و ببینند که آیا شما شرایط دریچه قلب دیگری نیز دارید یا خیر. پزشکان همچنین ممکن است از اکوکاردیوگرام ۳-D استفاده کنند.

پزشکان ممکن است نوع دیگری از اکوکاردیوگرام به نام اکوکاردیوگرام ترانس مری را انجام دهند تا دریچه آئورت را از نزدیک ببینند. در این آزمایش ، یک مبدل کوچک متصل به انتهای یک لوله به پایین لوله منتهی از دهان به معده (مری) شما وارد می شود.

 

 

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

در این آزمایش سیم (الکترود) متصل به پد روی پوست شما فعالیت الکتریکی قلب شما را اندازه گیری می کند. نوار قلب می تواند محفظه های بزرگ قلب ، بیماری های قلبی و ریتم های غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد.

 

اشعه ایکس قفسه سینه

این پزشک را قادر می سازد تشخیص دهد که قلب شما بزرگ شده است – شاخص احتمالی نارسایی دریچه آئورت – یا اینکه آئورت بزرگ دارید. همچنین می تواند به پزشکان کمک کند تا وضعیت ریه های شما را تعیین کنند.

 

تست های ورزشی یا تست های استرس

آزمایش های ورزشی به پزشکان کمک می کند تا در هنگام فعالیت بدنی علائم و نشانه های بیماری دریچه آئورت را داشته باشند یا خیر ، و این آزمایشات می تواند به تعیین شدت وضعیت شما کمک کند. اگر قادر به ورزش نیستید ، ممکن است از داروهایی استفاده کنید که تأثیرات مشابه ورزش بر روی قلب شما دارند.

 

MRI قلب

با استفاده از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی ، این آزمایش تصاویر دقیقی از قلب شما ، از جمله آئورت و دریچه آئورت تولید می کند. این آزمایش ممکن است برای تعیین شدت وضعیت شما استفاده شود.

 

کاتتریزاسیون قلب

این آزمایش غالباً برای تشخیص نارسایی دریچه آئورت استفاده نمی شود ، اما اگر آزمایش های دیگر قادر به تشخیص وضعیت یا تعیین شدت آن نباشند ، ممکن است از آن استفاده شود. پزشکان همچنین ممکن است قبل از جراحی تعویض دریچه ، کاتتریزاسیون قلبی را انجام دهند تا ببینند در عروق کرونر انسداد وجود دارد یا خیر ، بنابراین می توان در زمان جراحی دریچه آنها را برطرف کرد.

در کاتتریزاسیون قلب ، پزشک یک لوله نازک (کاتتر) را از طریق رگ خونی در بازو یا کشاله ران به رگ قلب شما رد می کند و رنگ را از طریق کاتتر تزریق می کند تا شریان در اشعه ایکس قابل مشاهده شود. این یک تصویر دقیق از عروق قلب و نحوه عملکرد قلب شما را به پزشک ارائه می دهد. همچنین می تواند فشار داخل محفظه های قلب را اندازه گیری کند.

 

 

درمان نارسایی دریچه آئورت

درمان نارسایی دریچه آئورت به شدت وضعیت شما بستگی دارد ، اینکه آیا علائم و نشانه هایی را تجربه می کنید و یا اینکه وضعیت شما بدتر می شود.

اگر علائم شما خفیف است یا علائمی را تجربه نمی کنید ، پزشک ممکن است با قرار ملاقات های پیگیری منظم وضعیت شما را کنترل کند. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که در سبک زندگی سالم تغییراتی ایجاد کنید و برای درمان علائم یا کاهش خطر عوارض از داروها استفاده کنید.

در نهایت ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه آئورت بیمار به جراحی نیاز داشته باشید. در برخی موارد ، پزشک حتی اگر علائمی را تجربه نکرده اید ، ممکن است جراحی را به شما توصیه کند. اگر مجدداً جراحی قلب انجام دهید ، پزشکان ممکن است همزمان عمل جراحی دریچه آئورت را انجام دهند. در برخی موارد ، در صورت بزرگ شدن آئورت ، ممکن است همزمان با جراحی دریچه آئورت به بخشی از آئورت (ریشه آئورت) ترمیم یا تعویض شوید.

اگر دچار نارسایی دریچه آئورت هستید ، در یک مرکز پزشکی با یک تیم چند رشته ای از متخصصان قلب و سایر پزشکان و کادر پزشکی آموزش دیده و با تجربه در ارزیابی و درمان بیماری دریچه قلب ارزیابی و درمان شوید. این تیم می تواند برای تعیین مناسب ترین روش درمانی برای شرایط شما با شما همکاری کند.

جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه آئورت معمولاً از طریق بریدگی (برش) در قفسه سینه انجام می شود. در برخی موارد ، پزشکان ممکن است جراحی کم تهاجمی قلب را انجام دهند ، که شامل استفاده از برش های کوچکتر از آنهایی است که در جراحی قلب باز استفاده می شود.

گزینه های جراحی عبارتند از:

 

ترمیم دریچه آئورت

برای ترمیم دریچه آئورت ، جراحان ممکن است انواع مختلفی از ترمیم را انجام دهند ، از جمله جدا کردن فلپ دریچه (کاسپ) که با هم جوش خورده است ، تغییر شکل یا از بین بردن بافت اضافی دریچه به طوری که لبه ها بتوانند به خوبی بسته شوند یا سوراخ های دریچه را وصله کنند.

پزشکان ممکن است از روش کاتتر برای قرار دادن دوشاخه یا دستگاه برای ترمیم دریچه آئورت جایگزین نشتی استفاده کنند.

تعویض دریچه آئورت

برای درمان نارسایی دریچه آئورت غالباً به تعویض دریچه آئورت نیاز است. در تعویض دریچه آئورت ، جراح شما دریچه آسیب دیده را برمی دارد و یک دریچه مکانیکی یا دریچه ساخته شده از بافت قلب گاو ، خوک یا انسان (دریچه بافت بیولوژیکی) را جایگزین می کند. نوع دیگری از تعویض دریچه بافت بیولوژیکی که از دریچه ریوی خود استفاده می کند ، گاهی اوقات امکان پذیر است.

دریچه های بافت بیولوژیکی با گذشت زمان تحلیل می روند و در نهایت ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. افرادی که دریچه مکانیکی دارند برای جلوگیری از لخته شدن خون باید مادام العمر از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند. پزشک در مورد مزایا و خطرات هر نوع دریچه با شما صحبت خواهد کرد و در مورد اینکه کدام دریچه برای شما مناسب است صحبت خواهد کرد.

پزشکان همچنین ممکن است یک روش کاتتر را برای قرار دادن یک دریچه تعویض در یک سوپاپ بافت بیولوژیکی خراب انجام دهند که دیگر به درستی کار نمی کند. رویه های دیگر با استفاده از کاتتر برای ترمیم یا تعویض دریچه های آئورت برای درمان نارسایی دریچه آئورت همچنان مورد تحقیق است.

 

لینک منبع

مقاله تنگی دریچه آئورت را حتما مطالعه کنید لطفا روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.