نارسایی دریچه میترال

بررسی اجمالی

نارسایی دریچه میترال  که به آن نارسایی میترال ، نارسایی میترال یا عدم توانایی میترال نیز گفته می شود – وضعیتی است که در آن دریچه میترال قلب شما به سختی بسته نمی شود و باعث می شود خون در قلب شما به سمت عقب جریان یابد. اگر نارسایی دریچه میترال قابل توجه باشد ، خون نمی تواند از طریق قلب یا بقیه اعضای بدن شما به همان میزان کارآمد حرکت کند و باعث خستگی یا تنفس می شود.

درمان نارسایی دریچه میترال به میزان شدید وضعیت شما ، بدتر شدن و علائم شما بستگی دارد. برای نشت خفیف ، درمان معمولاً لازم نیست.

برای ترمیم یا تعویض دریچه برای نشت شدید یا برگشت مجدد ممکن است به جراحی قلب نیاز داشته باشید. در صورت عدم درمان ، نارسایی شدید دریچه میترال می تواند باعث نارسایی قلبی یا مشکلات ریتم قلب (آریتمی) شود. حتی افراد بدون علائم ممکن است نیاز به ارزیابی توسط یک متخصص قلب و جراحی آموزش دیده در بیماری دریچه میترال داشته باشند تا مشخص شود آیا مداخله زودرس مفید است یا خیر.

 

 

علائم نارسایی دریچه میترال

برخی از افراد مبتلا به دریچه میترال ممکن است برای سالهای طولانی علائمی را تجربه نکنند. علائم و نشانه های نارسایی دریچه میترال ، که به شدت آن و سرعت پیشرفت بیماری بستگی دارد ، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • صدای غیر طبیعی قلب (سوفل قلب) که از طریق استتوسکوپ شنیده می شود
  • تنگی نفس (تنگی نفس) ، به ویژه هنگامی که بسیار فعال بوده اید یا دراز کشیده اید
  • خستگی
  • تپش قلب – احساس ضربان قلب سریع و متلاطم
  • پا یا مچ پا متورم است

نارسایی دریچه میترال اغلب خفیف است و به آرامی پیشرفت می کند. ممکن است شما چندین سال هیچ علائمی نداشته باشید و از داشتن این وضعیت آگاهی نداشته باشید و پیشرفت نکند.

پزشک شما ممکن است با تشخیص سوفل قلب ابتدا به نارسایی دریچه میترال مبتلا شود. با این حال ، گاهی اوقات ، مشکل به سرعت ایجاد می شود ، و شما ممکن است یک شروع ناگهانی از علائم و نشانه های شدید را تجربه کنید.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر پزشک هنگام گوش دادن به قلب شما با استتوسکوپ سوفل قلبی می شنود ، ممکن است به شما توصیه کند که به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کرده و از طریق آن اکوکاردیوگرام بگیرید. اگر علائمی مشاهده کردید که نشان دهنده نارسایی دریچه میترال یا مشکل دیگری در قلب شما است ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات اولین نشانه ها در واقع عوارض نارسایی دریچه میترال ، از جمله نارسایی قلبی است ، بیماری که در آن قلب شما نمی تواند خون کافی برای تأمین نیازهای بدن شما پمپ کند.

 

 

دلایل نارسایی دریچه میترال

 

قلب شما چهار دریچه دارد که جریان خون را در مسیر صحیح حفظ می کند. این دریچه ها شامل دریچه میترال ، دریچه سه تایی ، دریچه ریوی و دریچه آئورت است. هر دریچه دارای فلپ (جزوه یا کاسپ) است که در طی هر ضربان قلب یک بار باز و بسته می شود. بعضی اوقات ، دریچه ها به درستی باز یا بسته نمی شوند و جریان خون از طریق قلب به بدن شما را مختل می کند.

در نارسایی دریچه میترال ، دریچه بین محفظه قلب بالایی سمت چپ (دهلیز چپ) و اتاق قلب پایین سمت چپ (بطن چپ) محکم بسته نمی شود و باعث نشت خون به سمت عقب در دهلیز چپ می شود.

 

علت نارسایی دریچه میترال

نارسایی دریچه میترال می تواند ناشی از مشکلات دریچه میترال باشد که به آن نارسایی دریچه میترال اولیه نیز گفته می شود. بیماری های بطن چپ می تواند منجر به نارسایی دریچه میترال ثانویه یا عملکردی شود.

دلایل احتمالی نارسایی دریچه میترال عبارتند از:

 

افتادگی دریچه میترال

در این شرایط ، در طول انقباض قلب ، برگچه های دریچه میترال به داخل دهلیز چپ برآمده می شوند. این نقص شایع قلبی می تواند از بسته شدن محکم دریچه میترال جلوگیری کرده و منجر به نارسایی مجدد شود.

 

تارهای بافت آسیب دیده

با گذشت زمان ، تارهای بافتی که فلپ دریچه میترال را به دیواره قلب لنگر می اندازند ، ممکن است کشیده یا پاره شود ، خصوصاً در افرادی که افتادگی دریچه میترال دارند. پارگی می تواند به طور ناگهانی از طریق دریچه میترال نشت کند و ممکن است نیاز به ترمیم با جراحی قلب داشته باشد. ضربه به قفسه سینه همچنین می تواند تارها را پاره کند.

 

تب روماتیسمی

تب روماتیسمی  عارضه استرپتوکوکی گلو درمان نشده – می تواند به دریچه میترال آسیب برساند و منجر به نارسایی دریچه میترال در اوایل یا دیرتر زندگی شود. تب روماتیسمی اکنون در ایالات متحده نادر است ، اما هنوز در کشورهای در حال توسعه شایع است.

آندوکاردیت دریچه میترال ممکن است در اثر عفونت پوشش داخلی قلب (آندوکاردیت) آسیب دیده باشد که می تواند دریچه های قلب را درگیر کند.

 

حمله قلبی

حمله قلبی می تواند به ناحیه عضله قلب که از دریچه میترال پشتیبانی می کند آسیب برساند و بر عملکرد دریچه تأثیر بگذارد. اگر آسیب به اندازه کافی گسترده باشد ، حمله قلبی می تواند باعث نارسایی ناگهانی و شدید دریچه میترال شود.

 

ناهنجاری عضله قلب (کاردیومیوپاتی)

با گذشت زمان ، برخی شرایط خاص ، مانند فشار خون بالا ، باعث می شود قلب شما بیشتر کار کند و بطن چپ قلب شما را به تدریج بزرگ کند. این می تواند بافت را در اطراف دریچه میترال شما کشش دهد ، که می تواند منجر به نشت شود.

 

ضربه

تجربه تروما ، مانند تصادف رانندگی ، می تواند منجر به نارسایی دریچه میترال شود.

 

نقص مادرزادی قلب

برخی از نوزادان با نقص در قلب خود از جمله دریچه های آسیب دیده قلب به دنیا می آیند.
داروهای خاص مصرف طولانی مدت برخی از داروها می تواند باعث نارسایی دریچه میترال شود ، مانند داروهای حاوی ارگوتامین (کافرگوت ، میگرگوت) که برای درمان میگرن و سایر بیماری ها استفاده می شود.

 

پرتو درمانی

در موارد نادر ، پرتودرمانی برای سرطان که در ناحیه قفسه سینه متمرکز است ، می تواند منجر به نارسایی دریچه میترال شود.

 

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی یک مشکل شایع ریتم قلب است که می تواند دلیل بالقوه ای برای نارسایی دریچه میترال باشد.

 

 

عوامل خطر

چندین عامل می تواند خطر ابتلا به نارسایی دریچه میترال را افزایش دهد ، از جمله:

 

سابقه افتادگی دریچه میترال یا تنگی دریچه میترال

با این حال ، داشتن هر یک از این شرایط لزوماً به این معنی نیست که شما دچار نارسایی دریچه میترال خواهید شد. سابقه خانوادگی بیماری دریچه نیز می تواند خطر را افزایش دهد.
حمله قلبی. حمله قلبی می تواند به قلب شما آسیب برساند و بر عملکرد دریچه میترال تأثیر بگذارد.

 

بیماری قلبی

اشکال خاصی از بیماری های قلبی ، مانند بیماری عروق کرونر ، می تواند منجر به نارسایی دریچه میترال شود.

 

استفاده از داروهای خاص

افرادی که داروهای حاوی ارگوتامین (کافروگوت ، میگرگوت) و داروهای مشابه برای میگرن مصرف می کنند یا کابرگولین مصرف می کنند ، در معرض خطر عارضه میترال قرار دارند. مشکلات مشابه با داروهای مهارکننده اشتها ، فن فلورامین و دکسفن فلورامین ، که دیگر فروخته نمی شوند ، مشاهده شد.

 

عفونت هایی مانند آندوکاردیت یا تب روماتیسمی

عفونت یا التهابی که ایجاد می کنند می توانند به دریچه میترال آسیب برسانند.

 

بیماری قلبی مادرزادی

برخی از افراد با دریچه میترال غیرطبیعی و مستعد برگشت فشار به دنیا می آیند.

سن

در میانسالی ، بسیاری از افراد دچار برخی از نارسایی های دریچه میترال می شوند که در اثر تخریب طبیعی دریچه ایجاد می شود.

 

 

عوارض نارسایی دریچه قلب

وقتی خفیف باشد ، نارسایی دریچه میترال معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال ، نارسایی شدید دریچه میترال می تواند منجر به عوارضی شود ، از جمله:

 

نارسایی قلبی

وقتی قلب شما نتواند خون کافی برای تأمین نیازهای بدن شما پمپ کند ، نارسایی قلبی نتیجه می شود. نارسایی شدید دریچه میترال فشار بیشتری را به قلب وارد می کند زیرا با پمپاژ خون به سمت عقب ، با هر ضربان خون کمتری به جلو می رود. بطن چپ بزرگتر می شود و در صورت عدم درمان ضعیف می شود. این می تواند باعث نارسایی قلبی شود.

همچنین ، فشار در ریه های شما ایجاد می شود ، منجر به تجمع مایعات می شود ، که سمت راست قلب را تحت فشار قرار می دهد.

 

فیبریلاسیون دهلیزی

کشش و بزرگ شدن دهلیز چپ قلب شما ممکن است منجر به این بی نظمی در ریتم قلب شود که در آن اتاق های فوقانی قلب شما به طور آشفتگی و سریع می تپند. فیبریلاسیون دهلیزی می تواند باعث لخته شدن خون شود ، که می تواند از قلب شما شل شود و به سایر قسمت های بدن شما برود و مشکلات جدی ایجاد کند ، از جمله سکته مغزی اگر لخته رگ خونی را در مغز شما مسدود کند.

 

فشار خون ریوی

اگر دچار نارسایی میترال در درازمدت درمان نشده یا به طور نامناسب درمان شده باشید ، می توانید به نوعی فشار خون بالا مبتلا شوید که رگ های ریه را تحت تأثیر قرار می دهد (فشار خون ریوی). دریچه میترال دارای نشت می تواند فشار در دهلیز چپ را افزایش دهد ، که در نهایت می تواند باعث فشار خون بالا در ریه شود. این می تواند منجر به نارسایی قلبی در سمت راست قلب شود.

 

 

تشخیص

پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی و سابقه خانوادگی بیماری قلبی سوال خواهد کرد. همچنین پزشک معاینه جسمی را انجام می دهد که شامل گوش دادن به قلب شما با استتوسکوپ است. نارسایی دریچه میترال معمولاً صدای نشت خون از طریق دریچه میترال به سمت عقب (سوفل قلب) تولید می کند.

سپس پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که کدام آزمایشات برای تشخیص لازم است. برای آزمایش ، ممکن است به یک متخصص قلب ارجاع داده شوید.

نارسایی دریچه میترال

آزمایشات

 

آزمایش های رایج برای تشخیص نارسایی دریچه میترال عبارتند از:

 

اکوکاردیوگرام

این آزمایش معمولاً برای تشخیص نارسایی دریچه میترال استفاده می شود. در این آزمایش ، امواج صوتی که از یک وسیله گرز مانند (مبدل) نگه داشته شده بر روی قفسه سینه به قلب شما هدایت می شوند ، تصاویر ویدئویی از قلب شما را در حرکت تولید می کنند.

این آزمایش ساختار قلب ، دریچه میترال و جریان خون از طریق قلب شما را ارزیابی می کند. اکوکاردیوگرام به پزشک شما کمک می کند دریچه میترال و میزان عملکرد آن را از نزدیک بررسی کند. پزشکان همچنین ممکن است از اکوکاردیوگرام ۳ بعدی استفاده کنند.

پزشکان ممکن است نوع دیگری از اکوکاردیوگرام به نام اکوکاردیوگرام ترانس ماساژ را انجام دهند. در این آزمایش ، مبدل کوچکی که به انتهای لوله متصل است به مری شما وارد می شود که به شما امکان می دهد دریچه میترال را از نزدیک با اکوکاردیوگرام منظم ببینید.

 

 

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

سیمها (الکترودها) متصل به پدهای چسبنده روی پوست ، تکانه های الکتریکی قلب شما را اندازه می گیرند. نوار قلب می تواند محفظه های بزرگ قلب ، بیماری های قلبی و ریتم های غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد.

 

اشعه ایکس قفسه سینه

این پزشک را قادر می سازد تا بزرگ یا بزرگ بطن چپ را تشخیص دهد – شاخص های احتمالی نارسایی دریچه میترال – و وضعیت ریه های شما.

 

MRI قلب

در MRI قلب از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب شما استفاده می شود. این آزمایش ممکن است برای تعیین شدت وضعیت شما و ارزیابی اندازه و عملکرد محفظه پایین قلب چپ شما (بطن چپ) استفاده شود.

 

CT قلب

CT آنژیوگرافی ممکن است از قفسه سینه ، شکم و لگن انجام شود تا مشخص شود که آیا شما کاندید ترمیم دریچه میترال رباتیک هستید یا خیر.

 

تست های ورزشی یا تست های استرس

آزمایش های مختلف ورزشی به شما کمک می کند تا تحمل فعالیت شما را اندازه گیری کرده و پاسخ قلب شما را در برابر فشارهای بدنی کنترل کند. اگر قادر به ورزش نیستید ، ممکن است از داروهایی برای تقلید از تأثیر ورزش بر قلب شما استفاده شود.

 

کاتتریزاسیون قلب

این آزمایش اغلب برای تشخیص نارسایی دریچه میترال استفاده نمی شود. این روش تهاجمی شامل نخ کشیدن یک لوله نازک (کاتتر) از طریق رگ خونی در بازو یا کشاله ران به شریان قلب و تزریق رنگ از طریق کاتتر برای دیده شدن شریان در اشعه ایکس است. این یک تصویر دقیق از عروق قلب و نحوه عملکرد قلب شما را فراهم می کند. همچنین می تواند فشار داخل محفظه های قلب را اندازه گیری کند.

 

 

درمان نارسایی دریچه میترال

درمان نارسایی دریچه میترال به شدت وضعیت شما ، علائم و نشانه هایی و یا بدتر شدن وضعیت شما بستگی دارد. هدف از درمان بهبود عملکرد قلب شما در عین کاهش علائم و نشانه های بیماری و جلوگیری از عوارض بعدی است.

پزشکی که در زمینه بیماری های قلبی آموزش دیده باشد (متخصص قلب) مراقبت های شما را ارائه می دهد. اگر دچار نارسایی دریچه میترال هستید ، در یک مرکز درمانی با یک تیم چند رشته ای از پزشکان و کادر پزشکی آموزش دیده و با تجربه در ارزیابی و درمان بیماری دریچه قلب در نظر بگیرید. این تیم می تواند برای تعیین مناسب ترین روش درمانی برای شرایط شما با شما همکاری کند.

 

انتظار هوشیارانه

برخی از افراد ، به ویژه افرادی که دچار نارسایی خفیف هستند ، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. با این حال ، این شرایط ممکن است نیاز به نظارت توسط پزشک داشته باشد. ممکن است شما نیاز به ارزیابی منظم داشته باشید ، که تعداد دفعات آن به شدت شرایط شما بستگی دارد. همچنین ممکن است پزشک شما تغییراتی در سبک زندگی سالم را توصیه کند.

 

داروها

پزشک شما ممکن است برای درمان علائم دارو تجویز کند ، اگرچه دارو نمی تواند نارسایی دریچه میترال را درمان کند.

داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

داروهای ادرار آور

این داروها می توانند تجمع مایعات را در ریه ها یا پاهای شما تسکین دهند ، که می تواند همراه با نارسایی دریچه میترال باشد.

رقیق کننده های خون

این داروها می توانند از لخته شدن خون جلوگیری کنند و در صورت داشتن فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است استفاده شوند.

 

داروهای فشار خون بالا

فشار خون بالا نارسایی دریچه میترال را بدتر می کند ، بنابراین اگر فشار خون دارید ، ممکن است پزشک برای کاهش آن دارو تجویز کند.

 

 

عمل جراحی

دریچه میترال شما ممکن است نیاز به ترمیم یا تعویض داشته باشد. پزشکان ممکن است حتی در صورت عدم علائم ، ترمیم یا تعویض دریچه میترال را پیشنهاد دهند ، زیرا این امر می تواند از عوارض جلوگیری کرده و نتایج را بهبود بخشد. در صورت نیاز به جراحی برای بیماری قلبی دیگر ، پزشک ممکن است دریچه میترال بیمار را به طور همزمان ترمیم یا جایگزین کند.

جراحی دریچه میترال معمولاً از طریق بریدگی (برش) در قفسه سینه انجام می شود. در بعضی موارد ، پزشکان ممکن است جراحی قلب کم تهاجمی انجام دهند ، که شامل استفاده از برش های کوچکتر از آنچه در جراحی قلب باز استفاده می شود ، می شود.

پزشکان در برخی از مراکز درمانی ممکن است جراحی قلب را به کمک ربات انجام دهند ، نوعی جراحی قلب با حداقل تهاجم. در این نوع جراحی ، جراحان قلب را در یک نمایشگر ویدئویی با وضوح ۳-D با بزرگنمایی مشاهده می کنند و از بازوهای رباتیک برای کپی برداری از مانورهای خاص مورد استفاده در جراحی های قلب باز استفاده می کنند.

 

 

ترمیم دریچه میترال

جراحان می توانند با اتصال مجدد فلپ های دریچه (برگچه ها) ، تعویض سیمهای ساپورت شیر یا برداشتن بافت اضافی دریچه ، دریچه را تعمیر کنند تا برگچه ها محکم بسته شوند. جراحان اغلب ممکن است با کاشت حلقه مصنوعی (باند آنولوپلاستی) حلقه را در اطراف یک دریچه (آنولوس) محکم یا تقویت کنند.

پزشکان ممکن است در بعضی موارد از لوله های نازک و طولانی (کاتتر) برای ترمیم دریچه میترال استفاده کنند. در یک روش کاتتر ، پزشکان یک کاتتر را با یک گیره متصل به یک شریان در کشاله ران وارد کرده و آن را به دریچه میترال هدایت می کنند. پزشکان از کلیپس برای تغییر شکل دریچه استفاده می کنند. افرادی که علائم شدید نارسایی دریچه میترال دارند و کاندیدای جراحی نیستند یا خطر جراحی بالایی دارند ممکن است برای این روش در نظر گرفته شوند.

در یک روش دیگر ، پزشکان ممکن است دریچه میترال را که قبلاً تعویض شده است و با قرار دادن دستگاهی برای اتصال نشت ، ترمیم می کند ، ترمیم کنند.

نارسایی دریچه میترال-2

 

نارسایی دریچه میترال-3

 

تعویض دریچه میترال

اگر دریچه میترال شما قابل ترمیم نباشد ، ممکن است نیاز به تعویض دریچه میترال داشته باشید. در تعویض دریچه میترال ، جراح شما دریچه آسیب دیده را برداشته و یک دریچه مکانیکی یا دریچه ساخته شده از بافت قلب گاو ، خوک یا انسان (دریچه بافت بیولوژیکی) را جایگزین می کند.

دریچه های بافت بیولوژیکی با گذشت زمان تحلیل می روند و غالباً در نهایت باید تعویض شوند. افرادی که دریچه مکانیکی دارند ، برای جلوگیری از لخته شدن خون ، باید مادام العمر از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند.

پزشک شما می تواند خطرات و مزایای هر نوع دریچه قلب را با شما در میان بگذارد و در مورد اینکه کدام یک از دریچه ها برای شما مناسب است صحبت می کند.

پزشکان به مطالعه روش های کاتتر برای ترمیم یا تعویض دریچه های میترال ادامه می دهند. برخی از مراکز درمانی ممکن است در طی یک عمل کاتتر به عنوان بخشی از یک آزمایش بالینی برای افرادی که بیماری دریچه میترال شدید دارند و کاندیدای جراحی نیستند ، جایگزینی دریچه میترال را ارائه دهند. همچنین می توان از روش سوند برای قرار دادن یک دریچه تعویض در یک دریچه تعویض بافت بیولوژیکی استفاده کرد که دیگر به درستی کار نمی کند.

در مورد نوع پیگیری شما پس از جراحی با پزشک خود صحبت کنید و در صورت بروز علائم جدید یا تشدید علائم پس از درمان ، پزشک را در جریان قرار دهید.

 

 

شیوه زندگی و درمان های خانگی

دکتر شما ممکن است به شما پیشنهاد دهد چندین تغییر در سبک زندگی سالم برای قلب خود را در زندگی خود بگنجانید ، از جمله:

 

کنترل فشار خون

اگر دچار نارسایی دریچه میترال هستید ، کنترل فشار خون مهم است.

 

رژیم غذایی سالم برای قلب

غذا به طور مستقیم بر نارسایی دریچه میترال تأثیر نمی گذارد. اما یک رژیم غذایی سالم می تواند از بیماری قلبی دیگر که می تواند عضله قلب را ضعیف کند ، جلوگیری کند. از غذاهایی که چربی های اشباع شده و ترانس ، قند ، نمک و غلات تصفیه شده کمی دارند مانند نان سفید استفاده کنید. از انواع سبزیجات و میوه ها ، غلات کامل ، و پروتئین ها مانند گوشت بدون چربی ، ماهی و آجیل استفاده کنید.

 

حفظ وزن سالم

وزن خود را در محدوده توصیه شده توسط پزشک نگه دارید.

 

جلوگیری از آندوکاردیت عفونی

در صورت تعویض دریچه قلب ، ممکن است پزشک برای جلوگیری از عفونت به نام آندوکاردیت عفونی ، استفاده از آنتی بیوتیک را قبل از اقدامات دندانپزشکی توصیه کند. با پزشک خود مشورت کنید تا بفهمد آیا مصرف آنتی بیوتیک قبل از اقدامات دندانپزشکی را به شما توصیه می کند.

 

قطع الکل

مصرف زیاد الکل می تواند باعث آریتمی شود و علائم شما را بدتر کند. استفاده بیش از حد از الکل همچنین می تواند باعث کاردیومیوپاتی شود ، این وضعیت عضله قلب ضعیف شده و منجر به نارسایی میترال می شود. در مورد اثرات نوشیدن الکل از پزشک خود سوال کنید.

 

اجتناب از تنباکو

اگر سیگار می کشید ، آن را ترک کنید. از پزشک خود در مورد منابعی برای کمک به شما در ترک سیگار سوال کنید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی ممکن است مفید باشد.
انجام فعالیت بدنی منظم. این که مدت طولانی و سختی که می توانید ورزش کنید به شدت شرایط و شدت ورزش بستگی دارد. قبل از شروع ورزش از پزشک خود راهنمایی بخواهید ، خصوصاً اگر قصد ورزش های رقابتی را دارید.

به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید

یک برنامه ارزیابی منظم با متخصص قلب یا ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود تنظیم کنید. در صورت تغییر در علائم یا علائم ، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر شما زنی هستید که دچار نارسایی دریچه میترال شده است ، مهم است که قبل از بارداری با پزشک خود صحبت کنید. بارداری باعث می شود قلب بیشتر کار کند. اینکه قلب با نارسایی دریچه میترال این کار اضافی را تحمل کند ، به درجه نارسایی و میزان پمپاژ قلب شما بستگی دارد. در تمام دوران بارداری و بعد از زایمان ، متخصص قلب و عروق باید شما را تحت نظر داشته باشند.

 

لینک منبع 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.