سندرم پاسخ التهابی سیستمیک متعاقب جراحی و رویکردهای درمانی مؤثر بر آن

سندرم پاسخ التهابی سیستمیک متعاقب جراحی

و رویکردهای درمانی مؤثر بر آن

مقدمه:

جراحات متنوعی سبب ایجاد یک پاسخ التهابی در بدن میزبان می­‌شوند. از جمله این جراحات می­‌توان به استرس جراحی اشاره کرد. جراحی، استرسی را بر بدن اعمال می­ کند سندرم التهابی سیستمیک انعکاسی از درجه استرس جراحی است و به‌عنوان یک سیستم ارزیابی­‌کننده شدت استرس پس از جراحی را نشان می­‌دهد. کمپلکس منظمی از مولکول­‌های پلی­ پپتیدی التهابی در بروز این پاسخ التهابی مشارکت می­ کنند که به‌عنوان سایتوکین­ شناخته می­‌شوند. عدم کنترل موضعی در آزاد شدن این سایتوکین­ ها، سبب بروز التهاب سیستمیک می­ شود و به طور بالقوه عوارض ویرانگری را پی دارد.
در نگارش این مقاله مروری از مقالات نمایه شده در پایگاه­های اطلاعاتیScience Direct, Scopus, Pubmed  Springer Science  و Google scholar استفاده شدند. مجموعه مقالات بررسی‌شده شامل ۹۲ مقاله بود که تحقیقات کیفی و کمّی مربوط به ۴۰ سال (از سال ۱۹۷۹ تا سال ۲۰۱۹) را به زبان‌ انگلیسی دربرداشت. این مقاله مروری بر پایه ۹۲ مقاله مذکور و با استفاده از کلمات کلیدی استرس جراحی، سندرم پاسخ التهابی سیستمیک، سایتوکین­ های پیش­ برنده التهابی، سایتوکین­ های ضد‌التهابی نگارش شده است.
مطالعات انجام گرفته روی انسان و مدل­‌های حیوانی، پیشنهاد می­ کنند که هر دو نوع سایتوکین­‌های پیش ­برنده التهابی و ضد‌التهابی متعاقب تحریکات اولیه متنوع شامل آزاد شدن اندوتوکسین، فعال شدن سیستم کمپلمان، آسیب ایسکمی- پرفیوژن و طرق دیگر آزاد می­‌شوند.

نتیجه‌گیری:

سایتوکین­‌های پیش­ برنده التهابی و ضد‌التهابی، حاصلِ برهم‌کنشِ پیچیدهِ غیرِ قابلِ پیش­‌بینیِ آثارِ سیستمِ ایمنی بر بدن و حتی اثرات چندگانه در اندام­‌های بدن است. راهبردهای نوین درمانی جاذب سایتوکین­ ها، راهکاری قوی در تقویت و بهبود خروجی مناسب، متعاقب سندرم پاسخ التهابی سیستمیک هستند.

تهیه کنندگان: دکترموسی جاودانی و دکتر ابوالفضل برزگر بفروئی

 

برای مطالعه بیشتر مقاله به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مراجعه فرمایید و کلیک کنید.

دانلود کامل فایل PDF مقاله  SSU_Journa-v28n5p2614-fa

 

مرکز تجهیزات پزشکی ایران  کمال قدردانی را از جناب آقایان دکترموسی جاودانی و دکتر ابوالفضل برزگر بفروئی را به جهت فعالیت ها در زمینه علمی پژوهشی را دارد. و موفقیت روزافزون برای این عزیزان در عرصه های علمی و پزشکی را نیز خواستار است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.