نقص دیواره دهلیزی

بررسی اجمالی

نقص دیواره دهلیزی (ASD) یک سوراخ در دیواره (سپتوم) بین دو اتاق فوقانی قلب شما (دهلیز) است. این بیماری از بدو تولد وجود دارد (مادرزادی).

نقص های کوچک ممکن است به طور تصادفی پیدا شوند و هرگز مشکلی ایجاد نکنند. برخی از نقایص کوچک سپتوم دهلیزی در دوران نوزادی یا اوایل کودکی بسته می شوند.

این سوراخ باعث افزایش مقدار خون از طریق ریه ها می شود. یک نقص بزرگ و طولانی مدت در دیواره دهلیزی می تواند به قلب و ریه های شما آسیب برساند. برای ترمیم نقص سپتوم دهلیزی برای جلوگیری از عوارض ممکن است جراحی یا بستن دستگاه لازم باشد.

 

 

علائم

بسیاری از نوزادانی که با نقص دهانه رحم دهلیزی متولد شده اند هیچ علائم و نشانه ای ندارند. علائم و نشانه ها می توانند از بزرگسالی شروع شوند.

علائم و نشانه های نقص دیواره دهلیزی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تنگی نفس ، به ویژه هنگام ورزش
  • خستگی
  • تورم پا ، پا یا شکم
  • تپش قلب یا ضربان های رد شده
  • سکته
  • سوفل قلب ، صدایی هولناک که از طریق استتوسکوپ شنیده می شود

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم?

اگر شما یا فرزندتان موارد زیر را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تنگی نفس
  • خسته کننده آسان ، به خصوص بعد از فعالیت
  • تورم پا ، پا یا شکم
  • تپش قلب یا ضربان های رد شده

 

دلایل نقص دیواره دهلیزی

 

چگونه قلب به طور نرمال کار می کند؟

قلب به چهار اتاق تقسیم شده است ، دو اتاق در سمت راست و دو اتاق در سمت چپ. برای پمپاژ خون در بدن ، قلب از سمت چپ و راست خود برای کارهای مختلف استفاده می کند.

سمت راست قلب خون را به ریه ها منتقل می کند. در ریه ها ، خون اکسیژن را می گیرد و سپس آن را به سمت چپ قلب برمی گرداند. سمت چپ قلب سپس خون را از طریق آئورت پمپ کرده و به بقیه بدن می رساند.

 

 

چرا نقص قلب ایجاد می شود؟

پزشکان می دانند نقص های قلبی موجود در هنگام تولد (مادرزادی) از خطاهایی در اوایل رشد قلب ناشی می شود ، اما اغلب دلیل مشخصی وجود ندارد. ژنتیک و عوامل محیطی ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

 

 

قلب چگونه با نقص دیواره دهلیزی کار می کند؟

نقص بزرگ سپتوم دهلیزی می تواند باعث پر شدن بیش از حد خون از خون در ریه ها و کار بیش از حد در سمت راست قلب شود. در صورت عدم درمان ، سمت راست قلب در نهایت بزرگ و ضعیف می شود. فشار خون در ریه ها نیز می تواند افزایش یابد و منجر به فشار خون بالا در ریه شود.

انواع مختلفی از نقایص سپتوم دهلیزی وجود دارد ، از جمله:

  • سکوندوم این شایعترین نوع ASD است و در وسط دیواره بین دهلیزها (سپتوم دهلیزی) اتفاق می افتد.
  • پریموم این نقص در قسمت تحتانی سپتوم دهلیزی رخ می دهد و ممکن است در سایر مشکلات مادرزادی قلب رخ دهد.
  • سینوس ونوس این نقص نادر معمولاً در قسمت فوقانی تیغه دهلیزی رخ می دهد و اغلب با سایر مشکلات مادرزادی قلب همراه است.
  • سینوس کرونری. در این نقص نادر ، بخشی از دیواره بین سینوس کرونر – که بخشی از سیستم وریدی قلب است  و دهلیز چپ وجود ندارد.

 

 

عوامل خطر

مشخص نیست که چرا نقص دیواره دهلیزی رخ می دهد ، اما به نظر می رسد برخی نقص های مادرزادی قلب در خانواده ها دیده می شود و گاهی اوقات با مشکلات ژنتیکی دیگری مانند سندرم داون اتفاق می افتد. اگر نقص قلب دارید یا کودکی دارید که نقص قلب دارد ، یک مشاور ژنتیک می تواند احتمال وجود یک بچه در آینده را تخمین بزند.

برخی از شرایطی که در دوران بارداری دارید می تواند خطر داشتن نوزادی با نقص قلب را افزایش دهد ، از جمله:

  • عفونت سرخچه.در طی چند ماه اول بارداری آلوده به سرخچه (سرخک آلمانی) می تواند خطر نقص قلب جنین را افزایش دهد.
  • مصرف مواد مخدر ، تنباکو یا الکل یا قرار گرفتن در معرض برخی مواد. استفاده از برخی داروها ، تنباکو ، الکل یا مواد مخدر مانند کوکائین در دوران بارداری می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند.
  • دیابت یا لوپوس. ابتلا به دیابت یا لوپوس ممکن است خطر داشتن نوزادی با نقص قلب را افزایش دهد.

 

 

عوارض نقص دیواره دهلیزی

نقص کوچک سپتوم دهلیزی ممکن است هرگز مشکلی ایجاد کند. نقص کوچک سپتوم دهلیزی اغلب در دوران نوزادی بسته می شود.

نقص های بزرگتر می تواند مشکلات جدی ایجاد کند ، از جمله:

  • نارسایی قلبی سمت راست
  • ناهنجاری های ریتم قلب (آریتمی ها)
  • افزایش خطر سکته مغزی
  • طول عمر کوتاه شده

عوارض جدی کمتر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

فشار خون ریوی

اگر نقص بزرگ دیواره دهلیزی درمان نشود ، افزایش جریان خون در ریه ها باعث افزایش فشار خون در رگ های ریه (فشار خون بالا در ریه) می شود.

سندرم آیزنمنگر

فشار خون ریوی می تواند باعث آسیب دائمی ریه شود. این عارضه که سندرم آیزنمنگر نامیده می شود ، معمولاً در طی سالیان متمادی ایجاد می شود و به طور غیرمعمول در افرادی که نقص بزرگ دیواره دهلیزی دارند ، رخ می دهد.

درمان می تواند از بسیاری از این عوارض جلوگیری کرده یا به آنها کمک کند.

 

 

نقص دیواره دهلیزی و بارداری

اکثر زنان دارای نقص دیواره دهلیزی می توانند بارداری را بدون مشکل مربوط به نقص طی کنند. با این حال ، داشتن نقص بزرگتر یا داشتن عوارضی مانند نارسایی قلبی ، آریتمی یا فشار خون ریوی می تواند خطر عوارض در دوران بارداری را افزایش دهد.

پزشکان اکیداً به زنان مبتلا به سندرم آیزنمنگر توصیه می کنند که باردار نشوند زیرا این امر می تواند زندگی آنها را به خطر بیندازد.

خطر بیماری مادرزادی قلب برای فرزندان والدین مبتلا به بیماری مادرزادی قلب بیشتر است. هر کسی که نقص مادرزادی قلب داشته باشد ، ترمیم شده یا نشده باشد ، که در نظر دارد تشکیل خانواده دهد ، باید با پزشک صحبت کند. پزشک ممکن است قبل از بارداری ترمیم را توصیه کند.

 

 

جلوگیری

در بیشتر موارد ، نمی توان از نقص دیواره دهلیزی جلوگیری کرد. اگر قصد باردار شدن دارید ، برای ملاقات با ارائه دهنده خدمات بهداشتی برنامه ریزی کنید. این بازدید باید شامل موارد زیر باشد:

آزمایش ایمنی در برابر سرخچه. اگر ایمنی ندارید ، در مورد واکسیناسیون از پزشک خود سوال کنید.
عبور از شرایط فعلی سلامتی و داروهای خود. شما باید برخی مشکلات سلامتی را در دوران بارداری کنترل کنید. همچنین ممکن است پزشک قبل از بارداری برخی از داروها را تنظیم یا قطع کند.
مرور سابقه پزشکی خانوادگی اگر سابقه خانوادگی نقص قلب یا سایر اختلالات ژنتیکی دارید ، در نظر گرفتن یک مشاور ژنتیک برای تعیین خطر احتمالی آن فکر کنید.

 

 

تشخیص

شنیدن سوفل قلب در حین چکاپ ممکن است باعث شود پزشک شما یا فرزندتان به نقص سپتوم دهلیزی یا نقص قلبی دیگر مشکوک شود. برای نقص قلبی مشکوک ، پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را درخواست کند:

 

اکوکاردیوگرام

این آزمایش معمولاً برای تشخیص نقص سپتوم دهلیزی است. از امواج صوتی برای تولید تصویری از قلب استفاده می شود. این به پزشک شما اجازه می دهد اتاق های قلب شما را ببیند و قدرت پمپاژ آنها را اندازه گیری کند.

این آزمایش همچنین دریچه های قلب را بررسی می کند و علائم نقص قلب را جستجو می کند. پزشکان همچنین می توانند از این آزمایش برای ارزیابی وضعیت شما و تعیین برنامه درمانی شما استفاده کنند.

 

اشعه ایکس قفسه سینه

این به پزشک کمک می کند تا وضعیت قلب و ریه های شما را ببیند. با اشعه ایکس می توان شرایط دیگری غیر از نقص قلبی را شناسایی کرد که ممکن است علائم یا نشانه های شما را توضیح دهد.

 

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کند و به شناسایی مشکلات ریتم قلب کمک می کند.

 

کاتتریزاسیون قلب

یک لوله نازک و انعطاف پذیر (کاتتر) به داخل رگ خونی در کشاله ران یا بازو وارد شده و به قلب شما هدایت می شود. از طریق کاتتریزاسیون ، پزشکان می توانند نقایص مادرزادی قلب را تشخیص دهند ، میزان خوب پمپاژ قلب شما را آزمایش کنند ، عملکرد دریچه قلب را بررسی کرده و فشار خون در ریه های شما را اندازه گیری کنند.

با این حال ، این آزمایش معمولاً برای تشخیص نقص سپتوم دهلیزی لازم نیست. پزشکان همچنین ممکن است از روش های کاتتریزاسیون برای ترمیم نقص قلب استفاده کنند.

 

 

ام آر آی

این با استفاده از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تصاویر سه بعدی از قلب و سایر اندام ها و بافت های بدن شما ایجاد می کند. اگر اکوکاردیوگرافی نتواند به طور قطعی نقص سپتوم دهلیزی یا شرایط مربوطه را تشخیص دهد ، ممکن است درخواست MRI کند.

 

سی تی اسکن

این کار از یک سری اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب شما استفاده می کند. اگر اکوکاردیوگرافی به طور قطع نقص سپتوم دهلیزی را تشخیص نداده باشد ، می تواند برای تشخیص نقص دیواره دهلیزی و نقایص مادرزادی قلب استفاده شود.

 

 

درمان نقص دیواره دهلیزی

بسیاری از نقایص سپتوم دهلیزی در دوران کودکی خود به خود بسته می شوند. برای کسانی که بسته نمی شوند ، برخی از نقص های کوچک دیواره دهلیزی ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. اما بسیاری از نقایص مداوم تیغه دهلیزی در نهایت نیاز به جراحی دارند.

 

 

نظارت پزشکی

اگر شما یا فرزندتان نقص سپتوم دهلیزی دارید ، ممکن است متخصص قلب شما آن را برای مدتی کنترل کنید تا ببینید آیا به خودی خود بسته می شود یا خیر. پزشک شما تصمیم می گیرد که شما یا فرزندتان چه زمانی به درمان نیاز دارید ، بسته به شرایط شما و اینکه آیا شما یا فرزندتان نقص مادرزادی قلبی دیگری دارید.

 

 

داروها

داروها سوراخ را ترمیم نمی کنند ، اما ممکن است از آنها برای کاهش برخی علائم و نشانه های همراه با نقص دیواره دهلیزی استفاده شود. همچنین ممکن است از داروها برای کاهش خطر عوارض بعد از جراحی استفاده شود. داروها ممکن است شامل داروهای منظم نگه داشتن ضربان قلب (مسدود کننده های بتا) یا کاهش خطر لخته شدن خون (داروهای ضد انعقاد خون) باشند.

 

 

عمل جراحی برای درمان نقص دیواره دهلیزی

بسیاری از پزشکان برای جلوگیری از عوارض بعدی ترمیم نقص تیغه دهلیزی متوسط ​​تا بزرگ را در دوران کودکی یا بزرگسالی توصیه می کنند. با این حال ، اگر فشار خون شدید ریوی دارید ، جراحی توصیه نمی شود زیرا ممکن است وضعیت را بدتر کند.

برای بزرگسالان و کودکان ، جراحی شامل دوخت بسته یا وصله دهی غیرطبیعی بین دهلیزها است. پزشکان وضعیت شما را ارزیابی می کنند و تعیین می کنند که از کدام دو روش استفاده کنید:

 

کاتتریزاسیون قلب

پزشکان یک لوله نازک و انعطاف پذیر (کاتتر) را به داخل رگ خونی در کشاله ران وارد کرده و با استفاده از تکنیک های تصویربرداری آن را به سمت قلب هدایت می کنند. از طریق کاتتر ، پزشکان یک پچ یا شاخه مش برای بستن سوراخ قرار می دهند. بافت قلب در اطراف مش رشد می کند و سوراخ را به طور دائمی مهر و موم می کند.

از این نوع روش ها فقط برای ترمیم نوع ثانیه ای نقص تیغه دهلیزی استفاده می شود. برخی از نقایص بزرگ سپتوم دهلیزی ثانویه ممکن است نیاز به جراحی قلب باز داشته باشد.

 

 

عمل جراحی قلب باز

این نوع جراحی با بیهوشی عمومی انجام می شود و نیاز به استفاده از دستگاه قلب و ریه است. از طریق برش در قفسه سینه ، جراحان از وصله هایی برای بستن سوراخ استفاده می کنند. این روش تنها راه ترمیم نقایص دهلیزی پریموم ، سینوس ونوس و کرونر است.

این روش را می توان با استفاده از برش های کوچک (جراحی با حداقل تهاجم) و با استفاده از یک ربات برای برخی از انواع نقایص سپتوم دهلیزی انجام داد.

 

 

مراقبت های بعدی برای درمان نقص دیواره دهلیزی

مراقبت های بعدی به نوع نقص ، درمان پیشنهادی و وجود نقص دیگر بستگی دارد. اکوکاردیوگرام های مکرر پس از ترخیص از بیمارستان ، یک سال بعد و سپس طبق درخواست پزشک شما یا کودک انجام می شود. برای نقص ساده سپتوم دهلیزی که در دوران کودکی بسته شده است ، فقط به طور مداوم به مراقبت های پیگیری نیاز است.

بزرگسالانی که ترمیم نقص دهانه رحم دهلیزی داشته اند ، باید در طول زندگی تحت نظر باشند تا عوارضی مانند فشار خون ریوی ، آریتمی ، نارسایی قلبی یا مشکلات دریچه ای بررسی شود. امتحانات پیگیری معمولاً سالانه انجام می شود.

 

 

شیوه زندگی و درمان های خانگی نقص دیواره دهلیزی

اگر نقص مادرزادی قلب داشته باشید یا برای اصلاح آن جراحی کرده باشید ، ممکن است در مورد محدودیت در فعالیت ها و سایر موارد تعجب کنید.

 

ورزش

داشتن نقص سپتوم دهلیزی معمولاً شما را در فعالیت یا ورزش محدود نمی کند. اگر عوارضی مانند آریتمی ، نارسایی قلبی یا فشار خون ریوی دارید ، ممکن است به شما توصیه شود که از انجام برخی فعالیت ها یا تمرینات خودداری کنید. متخصص قلب می تواند به شما کمک کند بیاموزید.

اگر نقص جبران نشده دارید ، پزشک احتمالاً به شما توصیه می کند از غواصی و کوهنوردی در ارتفاع زیاد خودداری کنید.

 

 

جلوگیری از عفونت

برخی از نقایص قلبی و ترمیم نقص ، تغییراتی را در سطح قلب ایجاد می کند که آن را مستعد ابتلا به عفونت (آندوکاردیت عفونی) می کند. نقایص دیواره دهلیزی به طور کلی با اندوکاردیت عفونی ارتباط ندارد ، هرچند پزشک هر زمان که کار دندانپزشکی انجام دادید احتمالاً آنتی بیوتیک های پیشگیرانه را برای حدود شش ماه پس از بسته شدن توصیه می کند.

اما اگر علاوه بر نقص دیواره دهلیزی ، نقص قلبی دیگری نیز داشته باشید یا در طی شش ماه گذشته ترمیم نقص دیواره دهلیزی داشته باشید ، ممکن است لازم باشد آنتی بیوتیک ها را قبل از برخی اقدامات دندانپزشکی یا جراحی مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.