پرکاری تیروئید یا تیروئید پرکار

نگاه اجمالی

 

پرکاری تیروئید (تیروئید بیش از حد فعال) زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید شما مقدار زیادی هورمون تیروکسین تولید کند. پرکاری تیروئید می تواند متابولیسم بدن شما را تسریع کرده ، باعث لاغری ناخواسته و ضربان قلب سریع یا نامنظم شود.

چندین روش درمانی برای پرکاری تیروئید در دسترس است. پزشکان از داروهای ضد تیروئید و ید رادیواکتیو برای کاهش سرعت تولید هورمون های تیروئید استفاده می کنند. گاهی اوقات ، درمان پرکاری تیروئید شامل جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید شما است.

اگرچه پرکاری تیروئید در صورت نادیده گرفتن آن می تواند جدی باشد ، اما بیشتر افراد پس از تشخیص و درمان پرکاری تیروئید به خوبی پاسخ می دهند.

 

 

علائم پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید می تواند سایر مشکلات سلامتی را تقلید کند ، که می تواند تشخیص را برای پزشک دشوار کند. همچنین می تواند باعث ایجاد طیف گسترده ای از علائم و نشانه ها شود ، از جمله:

  • کاهش ناخواسته وزن ، حتی زمانی که اشتها و مصرف مواد غذایی شما ثابت بماند یا افزایش یابد
  • ضربان قلب سریع (تاکی کاردی) – معمولاً بیش از ۱۰۰ ضربان قلب در دقیقه
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • تپش قلب (تپش قلب)
  • افزایش اشتها
  • عصبی بودن ، اضطراب و تحریک پذیری
  • لرزش – معمولاً لرزش خوبی در دست ها و انگشتان شما وجود دارد
  • تعریق
  • تغییر در الگوی قاعدگی
  • افزایش حساسیت به گرما
  • تغییر در الگوی روده ، به ویژه حرکات مدفوع بیشتر
  • بزرگ شدن غده تیروئید (گواتر) ، که ممکن است به صورت تورم در پایه گردن شما ظاهر شود
  • خستگی ، ضعف عضلانی
  • مشکل خوابیدن
  • نازک شدن پوست
  • موهای ظریف و شکننده

بزرگسالان مسن به احتمال زیاد یا علائم و نشانه هایی ندارند ، مانند افزایش ضربان قلب ، عدم تحمل گرما و تمایل به خستگی در طی فعالیت های عادی.

 

چشم پزشکی گریوز

گاهی اوقات یک مشکل غیر معمول به نام چشم پزشکی گریوز ممکن است چشم شما را تحت تأثیر قرار دهد ، به خصوص اگر سیگار می کشید. این اختلال باعث می شود وقتی بافت ها و عضلات پشت چشم شما متورم می شوند ، کره چشم شما فراتر از مدار محافظ طبیعی خود بیرون بیایند. مشکلات چشمی اغلب بدون درمان بهبود می یابند.

علائم و نشانه های چشم پزشکی گریوز شامل موارد زیر است:

  • خشکی چشم
  • چشم های قرمز یا متورم
  • پارگی یا ناراحتی بیش از حد در یک یا هر دو چشم
  • حساسیت به نور ، تاری دید یا دو دید ، التهاب یا کاهش حرکت چشم
  • کره چشم بیرون زده

 

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کاهش وزن بدون دلیل ، ضربان قلب سریع ، تعریق غیرمعمول ، تورم در پایه گردن یا سایر علائم و نشانه های مرتبط با تیروئید پرکار را تجربه کردید ، به پزشک خود مراجعه کنید. توصیف کامل تغییراتی که مشاهده کرده اید مهم است ، زیرا بسیاری از علائم و نشانه های پرکاری تیروئید ممکن است با تعدادی از بیماری های دیگر مرتبط باشد.

اگر تحت پرکاری تیروئید تحت درمان قرار گرفته اید یا در حال حاضر تحت معالجه هستید ، طبق توصیه های مرتب به پزشک مراجعه کنید تا وی بتواند وضعیت شما را کنترل کند.

 

 

دلایل ابتلا به پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید می تواند به دلیل شرایط مختلفی از جمله بیماری گریوز ، بیماری پلامر و تیروئیدیت ایجاد شود.

تیروئید شما غده ای کوچک و پروانه ای شکل در قاعده گردن شما ، درست زیر سیب آدم شماست. غده تیروئید تأثیر زیادی بر سلامتی شما دارد. هر جنبه از متابولیسم شما توسط هورمونهای تیروئید تنظیم می شود.

غده تیروئید شما دو هورمون اصلی تولید می کند ، تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) ، که بر روی هر سلول در بدن تأثیر می گذارد. آنها میزان استفاده از چربی و کربوهیدرات در بدن را حفظ می کنند ، به شما در کنترل دمای بدن کمک می کنند ، بر ضربان قلب شما تأثیر می گذارند و به تنظیم تولید پروتئین کمک می کنند. تیروئید همچنین هورمونی تولید می کند که به تنظیم مقدار کلسیم در خون کمک می کند (کلسی تونین)

 

 

دلایل مصرف بیش از حد تیروکسین (T4)

به طور معمول ، تیروئید شما مقدار مناسب هورمون آزاد می کند ، اما گاهی اوقات T4 بیش از حد تولید می کند. این ممکن است به چند دلیل رخ دهد ، از جمله:

 

بیماری گریوز

بیماری گریوز نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن آنتی بادی های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن تیروئید شما را تحریک می کند تا T4 بیش از حد تولید کند. این شایعترین علت پرکاری تیروئید است.

 

گره های تیروئید با عملکرد بیش از حد (آدنوم سمی ، گواتر چند سلولی سمی یا بیماری پلامر)

این نوع پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند آدنوم تیروئید بیش از حد T4 تولید کند. آدنوم بخشی از غده است که از قسمت دیگر غده دیواره شده و توده های غیرسرطانی (خوش خیم) ایجاد می کند که ممکن است باعث بزرگ شدن تیروئید شود.

 

تیروئیدیت

اهی اوقات ممکن است غده تیروئید شما بعد از بارداری ، به دلیل یک بیماری خود ایمنی یا به دلایل نامشخص ، ملتهب شود. التهاب می تواند باعث هورمون اضافی تیروئید ذخیره شده در غده در جریان خون شما شود. برخی از انواع تیروئیدیت ممکن است باعث درد شود ، در حالی که برخی دیگر بدون درد هستند.

 

 

عوامل خطر که احتمال ابتلا به تیروئید پرکار را زیاد می کند؟

عوامل خطر برای پرکاری تیروئید عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی ، خصوصاً بیماری گریوز
  • رابطه جنسی زنانه
  • سابقه شخصی بیماری های مزمن خاص ، مانند دیابت نوع ۱ ، کم خونی مخرب و نارسایی اولیه آدرنال

 

 

عوارض

پرکاری تیروئید می تواند منجر به تعدادی از عوارض شود:

 

مشکلات قلبی

برخی از جدی ترین عوارض پرکاری تیروئید قلب را درگیر می کند. این موارد شامل ضربان قلب سریع ، یک اختلال ریتم قلب به نام فیبریلاسیون دهلیزی است که خطر سکته مغزی شما را افزایش می دهد و نارسایی احتقانی قلب وضعیتی که در آن قلب شما قادر به گردش خون کافی برای تأمین نیازهای بدن نیست.

 

استخوان های شکننده

پرکاری تیروئید درمان نشده همچنین می تواند منجر به ضعف و شکنندگی استخوان ها (پوکی استخوان) شود. قدرت استخوان های شما تا حدی به مقدار کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در آنها بستگی دارد. هورمون تیروئید بیش از حد در توانایی بدن شما برای جذب کلسیم در استخوان ها اختلال ایجاد می کند.

 

مشکلات چشمی

افراد مبتلا به افتالموپاتی گریوز دچار مشکلات چشمی از جمله برآمدگی ، قرمزی یا تورم چشم ، حساسیت به نور و تاری یا دو دید می شوند. مشکلات چشمی درمان نشده و شدید می تواند منجر به کاهش بینایی شود.

 

پوست قرمز و متورم

در موارد نادر ، افراد مبتلا به بیماری گریوز دچار درموپاتی گریوز می شوند. این روی پوست تأثیر می گذارد ، باعث قرمزی و تورم می شود ، اغلب در قسمت های زانو و پا.

 

بحران تیروتوکسیک

پرکاری تیروئید همچنین شما را در معرض خطر بحران تیروتوکسیک قرار می دهد – تشدید ناگهانی علائم ، منجر به تب ، نبض سریع و حتی هذیان. اگر این اتفاق افتاد ، به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

 

 

تشخیص پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید با استفاده از موارد زیر تشخیص داده می شود:

 

تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی

در طول معاینه ، پزشک ممکن است سعی کند لرزش جزئی در انگشتان شما را هنگام کشش ، رفلکس های بیش از حد فعال ، تغییرات چشم و پوستی گرم و مرطوب تشخیص دهد. پزشک همچنین در هنگام بلع ، غده تیروئید شما را معاینه می کند تا ببیند آیا بزرگ شده ، دارای دست انداز یا حساس است و نبض شما را بررسی می کند تا سریع یا بی نظم باشد.

 

آزمایش خون

آزمایش خون که تیروکسین و هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) را اندازه گیری می کند ، می تواند تشخیص را تأیید کند. مقادیر بالای تیروکسین و مقادیر کم یا وجود TSH نشان دهنده پرکاری تیروئید است. مقدار TSH مهم است زیرا این هورمونی است که به غده تیروئید شما برای تولید تیروکسین بیشتر علامت می دهد.

این آزمایشات به ویژه برای افراد مسن که ممکن است علائم کلاسیک پرکاری تیروئید را نداشته باشند ضروری است.

در صورت استفاده از بیوتین – یک مکمل ویتامین B که ممکن است در مولتی ویتامین ها نیز وجود داشته باشد ، آزمایش خون تیروئید ممکن است نتایج نادرستی به همراه داشته باشد. اگر از بیوتین استفاده می کنید یا از مولتی ویتامین همراه با بیوتین به پزشک خود اطلاع دهید. برای اطمینان از آزمایش دقیق ، حداقل ۱۲ ساعت قبل از مصرف خون ، مصرف بیوتین را متوقف کنید.

 

اگر آزمایش های خون نشان دهنده پرکاری تیروئید باشد ، پزشک ممکن است یکی از آزمایش های زیر را برای کمک به تعیین بیش فعالی تیروئید توصیه کند:

 

تست جذب رادیو ید

برای این آزمایش ، شما یک دوز خوراکی کوچک ید رادیواکتیو (رادیو ید) مصرف می کنید تا ببینید چه مقدار در غده تیروئید جمع می شود. شما بعد از چهار ، شش یا ۲۴ ساعت – و گاهی اوقات بعد از هر سه دوره زمانی – بررسی می شوید که میزان ید تیروئید شما جذب شده است.

جذب زیاد رادیو ید نشان می دهد که غده تیروئید بیش از حد تیروکسین تولید می کند. محتمل ترین علت بیماری گریوز یا عملکرد بیش از حد گره های تیروئید است. اگر مبتلا به پرکاری تیروئید هستید و میزان جذب ید ید شما کم است ، این نشان می دهد که تیروکسین ذخیره شده در غده به جریان خون می ریزد ، که ممکن است به معنی تیروئیدیت داشته باشید.

 

 

اسکن تیروئید

در طول این آزمایش ، شما یک ایزوتوپ رادیواکتیو به داخل رگ داخل آرنج یا گاهی به رگ دست تزریق خواهید کرد. سپس روی میز خوابیده و سر خود را به عقب کشیده اید در حالی که یک دوربین خاص تصویری از غده تیروئید را روی صفحه کامپیوتر تولید می کند. این آزمایش نحوه جمع آوری ید در تیروئید شما را نشان می دهد.

 

سونوگرافی تیروئید

در این آزمایش از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویر تیروئید استفاده می شود. سونوگرافی ممکن است در تشخیص ندولهای تیروئید بهتر از سایر آزمایشات باشد و در معرض تابش قرار نمی گیرد.

 

 

درمان تیروئید پرکار

چندین روش درمانی برای پرکاری تیروئید وجود دارد. بهترین روش برای شما به سن ، شرایط جسمی ، علت اصلی پرکاری تیروئید ، اولویت شخصی و شدت اختلال شما بستگی دارد. درمان های احتمالی عبارتند از:

 

ید رادیواکتیو

مصرف ید رادیواکتیو توسط دهان توسط غده تیروئید جذب می شود ، جایی که باعث کوچک شدن غده می شود. علائم معمولاً طی چند ماه فروکش می کند. ید رادیواکتیو اضافی طی هفته ها تا ماهها از بدن خارج می شود.

این روش درمانی ممکن است باعث شود فعالیت تیروئید به حدی کند شود که کم کار تلقی شود (کم کاری تیروئید) و در نهایت ممکن است لازم باشد هر روز برای جایگزینی تیروکسین دارو مصرف کنید.

 

داروهای ضد تیروئید

این داروها با جلوگیری از تولید مقادیر اضافی هورمون در غده تیروئید ، به تدریج علائم پرکاری تیروئید را کاهش می دهند. آنها شامل متی مازول (تاپازول) و پروپیلیتی هوراسیل هستند. علائم معمولاً طی چند هفته تا چند ماه بهبود می یابد ، اما درمان با داروهای ضد تیروئید به طور معمول حداقل یک سال و اغلب بیشتر ادامه می یابد.

برای برخی از افراد ، این مشکل به طور دائمی برطرف می شود ، اما ممکن است افراد دیگر عود کنند. هر دو دارو می توانند آسیب جدی به کبد وارد کنند و گاهی منجر به مرگ شود. از آنجا که پروپیل تیوراسیل موارد بسیار بیشتری از آسیب کبدی را ایجاد کرده است ، معمولاً فقط در مواردی که تحمل متی مازول را ندارید باید از آن استفاده کنید.

تعداد کمی از افرادی که به این داروها حساسیت دارند ممکن است دچار جوش های پوستی ، کهیر ، تب یا درد مفاصل شوند. همچنین می توانند مستعد ابتلا به عفونت شوند.

 

 

مسدود کننده های بتا

اگرچه این داروها معمولاً برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند و بر میزان تیروئید تأثیر نمی گذارند ، اما می توانند علائم پرکاری تیروئید مانند لرزش ، ضربان قلب سریع و تپش قلب را کاهش دهند. به همین دلیل ، پزشک ممکن است آنها را برای کمک به شما در احساس بهتر تا زمانی که سطح تیروئید به حد طبیعی نزدیک شود ، تجویز کند. این داروها به طور کلی برای افرادی که آسم دارند توصیه نمی شود و عوارض جانبی آن ممکن است شامل خستگی و اختلال عملکرد جنسی باشد.

 

جراحی (تیروئیدکتومی)

اگر باردار هستید یا در غیر این صورت تحمل داروهای ضد تیروئید را ندارید و نمی خواهید یا ید درمانی رادیواکتیو انجام دهید ، ممکن است کاندید جراحی تیروئید باشید ، اگرچه این تنها در چند مورد یک گزینه است .

در یک تیروئیدکتومی ، پزشک بیشتر غده تیروئید شما را از بین می برد. خطرات این عمل جراحی شامل آسیب به تارهای صوتی و غدد پاراتیروئید است – چهار غده کوچک واقع در پشت غده تیروئید که به کنترل سطح کلسیم در خون کمک می کند.

علاوه بر این ، برای تأمین مقادیر طبیعی هورمون تیروئید در بدن به درمان مادام العمر با لووتیروکسین (لووکسیل ، سینتروئید و دیگران) نیاز خواهید داشت. اگر غده های پاراتیروئید نیز برداشته شوند ، برای طبیعی نگه داشتن سطح کلسیم خون به دارو نیاز خواهید داشت.

 

 

چشم پزشکی گریوز

اگر بیماری گریوز چشم شما را تحت تأثیر قرار دهد (چشم پزشکی گریوز) ، می توانید با استفاده از اشک مصنوعی و ژل های روان کننده و جلوگیری از باد و نورهای شدید ، علائم و نشانه های خفیف را کنترل کنید. اگر علائم شما شدیدتر باشد ، ممکن است پزشک برای کاهش تورم پشت کره چشم ، درمان با کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون را توصیه کند.

از دو دارو – ریتوکسیماب (Rituxan) و تپروتوموماب – برای معالجه چشم گریوز استفاده می شود ، حتی اگر هنوز شواهد قطعی زیادی برای اثبات موثر بودن آنها وجود ندارد. تپروتوموماب بر اساس یک مطالعه کوچک تأیید سریع از سازمان غذا و دارو را دریافت کرد. مطالعه بیشتر در مورد هر دو دارو به عنوان درمانی برای چشم پزشکی گریوز مورد نیاز است.

در برخی موارد ، یک روش جراحی ممکن است یک گزینه باشد:

 

جراحی رفع فشار از مداری

در این جراحی ، پزشک استخوان بین حفره چشم و سینوس های شما را از بین می برد – فضای هوا در کنار گودی چشم. وقتی این روش موفقیت آمیز باشد ، بینایی را بهبود می بخشد و فرصتی برای بازگشت چشم شما به وضعیت طبیعی خود فراهم می کند. اما خطر عوارض ، از جمله دو بینی وجود دارد که ادامه می یابد یا پس از جراحی ظاهر می شود.

 

جراحی عضله چشم

گاهی اوقات بافت اسکار ناشی از چشم پزشکی گریوز می تواند باعث کوتاه شدن یک یا چند عضله چشم شود. این چشمان شما را از تراز خارج می کند و منجر به دید دوگانه می شود. جراحی عضله چشم ممکن است با برش عضله آسیب دیده از کره چشم و اتصال مجدد آن به عقب ، به تصحیح دید دو نفر کمک کند.

 

 

شیوه زندگی و درمان های خانگی

به محض شروع درمان ، علائم پرکاری تیروئید باید فروکش کرده و احساس بهتری داشته باشید. با این حال ، پزشک ممکن است به شما توصیه کند مراقب ید در رژیم غذایی خود باشید زیرا باعث پرکاری تیروئید یا بدتر شدن آن می شود.

انواع جلبک دریایی کلپ ، دلسر و سایر گیاهان حاوی ید زیادی است. شربت سرفه و مولتی ویتامین ها نیز ممکن است حاوی ید باشند.

 

بیماری گریوز

اگر مبتلا به چشم پزشکی یا درماتوپاتی Graves هستید ، پیشنهادات زیر ممکن است به چشم یا پوست شما کمک کند:

 

سیگار نکشید

استعمال دخانیات در ارتباط با چشم پزشکی گریوز بوده و می تواند وضعیت را پس از درمان بدتر کند.

 

چشمان خود را روان نگه دارید

قطره قطره چشم ممکن است به رفع خشکی و خراش در هر زمان از روز کمک کند. اگر چشمان شما کاملاً بسته نشود ، می توانید پلک های خود را ببندید ، یا قبل از خواب از ژل روان کننده استفاده کنید تا قرنیه خشک نشود. کمپرس خنک همچنین می تواند رطوبت را تسکین دهد.

 

از چشمان خود محافظت کنید

برای محافظت از چشمان خود در برابر آفتاب و باد از عینک آفتابی استفاده کنید.

 

سر خود را بالا نگه دارید

بالا بردن سر تختخواب ممکن است تورم را کاهش داده و فشار را بر روی چشمان شما کاهش دهد.

 

کرم های بدون نسخه را برای پوست متورم امتحان کنید

کرم های بدون نسخه که حاوی هیدروکورتیزون هستند (کورتیزون -۱۰ ) ممکن است به تسکین پوست متورم و قرمز قرقره و پای شما کمک کند. برای کمک به یافتن این کرم ها ، با داروساز خود صحبت کنید.

 

مقاله تیروئید کم کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.