تنگی دریچه آئورت

بررسی اجمالی

تنگی دریچه آئورت یا تنگی آئورت زمانی اتفاق می افتد که دریچه آئورت قلب باریک شود. دریچه به طور کامل باز نمی شود ، که باعث کاهش یا انسداد جریان خون از قلب شما به شریان اصلی به بدن (آئورت) و به بقیه بدن می شود.

درمان شما به شدت وضعیت شما بستگی دارد. برای ترمیم یا تعویض دریچه ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. بدون درمان ، تنگی دریچه آئورت می تواند منجر به مرگ شود.

 

 

علائم تنگی دریچه آئورت

محدوده تنگی دریچه آئورت از خفیف تا شدید است. علائم و نشانه ها معمولاً در صورت شدید شدن دریچه اتفاق می افتد. برخی از افراد مبتلا به تنگی دریچه آئورت ممکن است تا سالها علائمی نداشته باشند.

علائم و نشانه های تنگی دریچه آئورت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • صدای غیر طبیعی قلب (سوفل قلب) که از طریق استتوسکوپ شنیده می شود
  • درد قفسه سینه (آنژین) یا تنگی همراه با فعالیت
  • احساس ضعف یا سرگیجه یا غش در اثر فعالیت
  • تنگی نفس ، به ویژه هنگامی که فعال بوده اید
  • خستگی ، به خصوص در زمان افزایش فعالیت
  • ضربان قلب سریع و تکان دهنده (تپش قلب)
  • کم خوردن (به طور عمده در کودکان مبتلا به تنگی دریچه آئورت)
  • افزایش وزن کافی (به طور عمده در کودکان مبتلا به تنگی دریچه آئورت)

تنگی دریچه آئورت ممکن است منجر به نارسایی قلبی شود. علائم و نشانه های نارسایی قلبی شامل خستگی ، تنگی نفس و تورم مچ پا و پا است.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سوفل قلب دارید ، ممکن است پزشک توصیه کند که به یک پزشک آموزش دیده در زمینه بیماری های قلب (قلب و عروق) مراجعه کنید. اگر علائمی مشاهده کردید که ممکن است تنگی دریچه آئورت را نشان دهد ، به پزشک مراجعه کنید.

 

علل تنگی دریچه آئورت

قلب شما چهار دریچه دارد که جریان خون را در مسیر صحیح حفظ می کند. این دریچه ها شامل دریچه میترال ، دریچه سه تایی ، دریچه ریوی و دریچه آئورت است. هر دریچه دارای فلپ (کاسپس یا جزوه) است که در طی هر ضربان قلب یک بار باز و بسته می شود. بعضی اوقات ، دریچه ها به درستی باز یا بسته نمی شوند. اگر دریچه ای کاملاً باز یا بسته نشود ، جریان خون کاهش یافته یا مسدود می شود.

در تنگی دریچه آئورت ، دریچه آئورت بین محفظه پایینی قلب چپ (بطن چپ) و آئورت به طور کامل باز نمی شود. ناحیه ای که خون از آن به خارج از قلب به آئورت منتقل می شود ، تنگ می شود.

هنگامی که دهانه دریچه آئورت باریک می شود ، قلب شما باید بیشتر کار کند تا خون کافی به آئورت و بقیه بدن شما پمپ کند. کار اضافی قلب می تواند باعث ضخیم شدن و بزرگ شدن بطن چپ شود. در نهایت فشار می تواند باعث ضعیف شدن عضله قلب شود و در نهایت منجر به نارسایی قلبی و سایر مشکلات جدی شود.

 

علل تنگی دریچه آئورت عبارتند از:

 

نقص مادرزادی قلب

برخی از کودکان با دریچه آئورت متولد می شوند که به جای سه (دریچه آئورت سه تایی) فقط دو کاسپ (دریچه آئورت دو سوسپید) دارد. به ندرت ، دریچه آئورت ممکن است دارای یک (تک شانه) یا چهار (چهارسو) باشد.

داشتن نقص قلبی مادرزادی مانند دریچه آئورت دو طرفه نیاز به معاینات منظم توسط پزشک دارد. نقص دریچه ممکن است تا بزرگسالی مشکلی ایجاد نکند. اگر شیر شروع به باریک شدن یا نشت کند ، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.

 

 

تجمع کلسیم

کلسیم ماده معدنی موجود در خون شما است. همانطور که خون به طور مکرر از دریچه آئورت جریان دارد ، رسوبات کلسیم می تواند روی دریچه های قلب جمع شود (کلسیفیکاسیون دریچه آئورت).

رسوبات کلسیم هرگز ممکن است مشکلی ایجاد کند. تنگی دریچه آئورت که مربوط به افزایش سن و تجمع رسوب کلسیم است ، معمولاً تا ۷۰ یا ۸۰ سالگی علائمی ایجاد نمی کند. با این حال ، در برخی از افراد – به ویژه در افرادی که نقص مادرزادی دریچه آئورت دارند – رسوبات کلسیم منجر به سفت شدن کاسپ های دریچه در سن جوان تر

رسوبات کلسیم دریچه قلب ارتباطی با مصرف قرص کلسیم یا نوشیدن محصولات غنی شده با کلسیم ندارد.

 

 

تب روماتیسمی

این عارضه عفونت استراتیوی گلو ممکن است منجر به تشکیل بافت اسکار روی دریچه آئورت شود. بافت اسکار می تواند دهانه دریچه آئورت را باریک کند یا سطحی خشن ایجاد کند که رسوبات کلسیم بر روی آن جمع شود.

تب روماتیسمی ممکن است به بیش از یک دریچه قلب و بیش از یک راه آسیب برساند. در حالی که تب روماتیسمی در ایالات متحده نادر است ، برخی از بزرگسالان مسن در دوران کودکی تب روماتیسمی داشتند.

 

 

عوامل خطر

عوامل خطر تنگی دریچه آئورت عبارتند از:

  • سن بالاتر
  • برخی از بیماری های قلبی موجود در بدو تولد (بیماری مادرزادی قلب) مانند دریچه آئورت دو طرفه
  • سابقه عفونت هایی که می توانند قلب را تحت تأثیر قرار دهند
  • داشتن عوامل خطر قلبی عروقی ، مانند دیابت ، کلسترول بالا و فشار خون بالا
  • بیماری مزمن کلیوی
  • سابقه پرتودرمانی به قفسه سینه

 

 

عوارض تنگی دریچه آئورت

تنگی دریچه آئورت می تواند عوارضی ایجاد کند ، از جمله:

  • نارسایی قلبی
  • سکته
  • لخته شدن خون
  • خون ریزی
  • مشکلات ریتم قلب (آریتمی)
  • عفونت هایی که بر قلب تأثیر می گذارند ، مانند آندوکاردیت
  • مرگ

 

 

جلوگیری

برخی از راه های ممکن برای جلوگیری از تنگی دریچه آئورت عبارتند از:

 

انجام اقدامات پیشگیری از تب روماتیسمی

این کار را می توانید با اطمینان از مراجعه به پزشک در هنگام گلودرد انجام دهید. گلودرد درمان نشده می تواند به تب روماتیسمی تبدیل شود. خوشبختانه استرپتوکوک گلو معمولاً به راحتی با آنتی بیوتیک قابل درمان است. تب روماتیسمی بیشتر در کودکان و بزرگسالان دیده می شود.

پرداختن به عوامل خطر بیماری عروق کرونر

این موارد شامل فشار خون بالا ، چاقی و سطح کلسترول بالا است. این عوامل ممکن است با تنگی دریچه آئورت در ارتباط باشند ، بنابراین اگر دچار تنگی دریچه آئورت هستید ، بهتر است وزن ، فشار خون و سطح کلسترول خود را کنترل کنید.

 

مراقبت از دندانها و لثه ها

ممکن است بین لثه های آلوده (التهاب لثه) و بافت قلب آلوده (آندوکاردیت) ارتباط وجود داشته باشد. التهاب بافت قلب ناشی از عفونت می تواند باعث تنگ شدن عروق و تشدید دریچه آئورت شود.
هنگامی که بدانید دچار تنگی دریچه آئورت هستید ، ممکن است پزشک توصیه کند که فعالیت شدید را محدود کنید تا از کار بیش از حد قلب خود جلوگیری کنید.

 

 

تشخیص تنگی دریچه آئورت

برای تشخیص تنگی دریچه آئورت ، پزشک علائم و نشانه های شما را بررسی می کند ، در مورد سابقه پزشکی شما بحث و بررسی می کند. او با استتوسکوپ به قلب شما گوش خواهد داد تا تشخیص دهد آیا سوفل قلبی دارید که ممکن است نشانه وجود دریچه آئورت باشد یا خیر.

 

تست ها

پزشک شما ممکن است چندین آزمایش برای تأیید یا رد تنگی دریچه آئورت تجویز کند. آزمایشات همچنین می توانند به تعیین علت و شدت بیماری کمک کنند.

آزمایشات مربوط به تنگی دریچه آئورت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

اکوکاردیوگرام

این آزمایش با استفاده از امواج صوتی تصاویری از قلب شما را در حرکت ایجاد می کند. یک تکنسین دستگاهی (مبدل) را محکم به پوست شما فشار می دهد و یک پرتوی اولتراسوند را از طریق قفسه سینه به قلب شما هدایت می کند. مبدل موج صدا را از قلب شما بازتاب می دهد ، و یک رایانه آن را به تصاویری تبدیل می کند که پزشک می تواند روی مانیتور مشاهده کند.

اکوکاردیوگرام می تواند به شما نشان دهد که خون چگونه از دریچه های قلب و قلب شما جریان دارد. این می تواند به شناسایی یک عضله قلب ضعیف شده و تعیین شدت تنگی دریچه آئورت کمک کند.

اگر پزشک شما نیاز به بررسی دقیق دریچه آئورت دارد ، ممکن است اکوکاردیوگرام از راه مری انجام شود. در این آزمایش ، یک لوله انعطاف پذیر حاوی مبدل به سمت پایین گلو و مری هدایت می شود.

 

 

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب یا EKG)

این آزمایش بدون درد با استفاده از حسگرهای کوچک (الکترود) متصل به سینه و بازوها و گاهی اوقات پاها ، فعالیت الکتریکی قلب شما را تشخیص و ثبت می کند. EKG می تواند محفظه های بزرگ قلب ، بیماری های قلبی و ریتم های غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد.

 

اشعه ایکس قفسه سینه

اشعه ایکس قفسه سینه می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که قلب شما بزرگ شده است یا نه ، که ممکن است در تنگی دریچه آئورت رخ دهد. همچنین می تواند تورم آئورت و تجمع کلسیم روی دریچه آئورت را نشان دهد.
تست های ورزشی یا تست های استرس. آزمایشات ورزشی به پزشک شما کمک می کند تا مشخص کند علائم و نشانه های بیماری دریچه آئورت در حین فعالیت بدنی وجود دارد یا خیر. این آزمایشات می تواند به تعیین شدت وضعیت شما کمک کند. اگر قادر به ورزش نیستید ، ممکن است برای تکمیل آزمایش داروهایی که دارای اثرات مشابه ورزش بر روی قلب شما هستند داده شود.

 

اسکن توموگرافی کامپیوتری قلب (CT)

سی تی اسکن قلب چندین تصویر اشعه ایکس را با هم ترکیب می کند تا دید مقطعی تری از قلب را ارائه دهد. پزشکان ممکن است از CT قلب برای اندازه گیری اندازه آئورت و مشاهده دقیق دریچه آئورت استفاده کنند.

 

MRI قلب

در MRI قلب از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب شما استفاده می شود. این آزمایش ممکن است برای تعیین شدت وضعیت شما و ارزیابی اندازه آئورت شما استفاده شود.

 

کاتتریزاسیون قلب

این آزمایش غالباً برای تشخیص بیماری دریچه آئورت مورد استفاده قرار نمی گیرد ، اما اگر آزمایش های دیگر قادر به تشخیص بیماری یا تعیین شدت آن نباشند ، ممکن است از این تست استفاده شود. همچنین ممکن است برای اطمینان از مسدود نبودن عروق تغذیه کننده عضله قلب (عروق کرونر) از این دارو قبل از جراحی دریچه آئورت استفاده شود.

در این روش ، پزشک شما یک لوله نازک (کاتتر) را از طریق رگ خونی در بازو یا کشاله ران خود رد می کند و آن را به یک شریان قلب شما هدایت می کند.

گاهی اوقات ، رنگ از طریق کاتتر تزریق می شود تا به عروق شما کمک کند تا با اشعه ایکس (آنژیوگرام کرونر) با وضوح بیشتری ظاهر شوند. آنژیوگرافی کرونر به دکتر شما تصویری دقیق از عروق قلب و نحوه عملکرد قلب شما می دهد. در طول آزمایش ، پزشک همچنین می تواند فشار داخل اتاق های قلب شما را اندازه گیری کند.

 

 

درمان تنگی دریچه آئورت

درمان تنگی دریچه آئورت به علائم و نشانه های شما و شدت بیماری بستگی دارد.

اگر علائم خفیفی دارید یا اصلاً علائمی ندارید ، فقط ممکن است لازم باشد که با قرار ملاقات های منظم پزشک ، وضعیت خود را کنترل کنید. پزشک شما ممکن است تغییر سبک زندگی سالم و داروهایی را برای درمان علائم یا کاهش خطر عوارض توصیه کند.

 

 

جراحی یا سایر اقدامات

در نهایت ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه آئورت بیمار نیاز به جراحی داشته باشید ، حتی اگر علائمی نداشته باشید. جراحی دریچه آئورت ممکن است همزمان با سایر جراحی های قلب انجام شود.

جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه آئورت معمولاً از طریق بریدگی (برش) در قفسه سینه انجام می شود. رویکردهای کمتر تهاجمی ممکن است در دسترس باشد. اگر کاندید این روش ها هستید از پزشک خود بپرسید. جراحی دریچه آئورت ممکن است همزمان با سایر جراحی های قلب انجام شود.

گزینه های جراحی برای تنگی دریچه آئورت عبارتند از:

 

ترمیم دریچه آئورت

برای ترمیم دریچه آئورت ، جراحان فلپ دریچه (کاسپ) را که جوش خورده اند جدا می کنند. با این حال ، جراحان به ندرت دریچه آئورت را برای درمان تنگی دریچه آئورت ترمیم می کنند. به طور کلی تنگی دریچه آئورت به تعویض دریچه آئورت نیاز دارد.

 

بالون والوپلاستی

این روش می تواند تنگی دریچه آئورت را در نوزادان و کودکان درمان کند. با این حال ، این دریچه در بزرگسالانی که این عمل را انجام داده اند مجدداً باریک می شود ، بنابراین معمولاً فقط در بزرگسالانی که بیش از حد برای جراحی بیمار هستند یا منتظر تعویض دریچه هستند ، انجام می شود ، زیرا آنها معمولاً به اقدامات اضافی برای درمان دریچه تنگ نیاز دارند. در طول زمان.

در این روش ، پزشک یک لوله باریک (کاتتر) بلند و با بالون روی نوک آن وارد رگ بازو یا کشاله ران می کند و آن را به دریچه آئورت هدایت می کند. با قرار گرفتن در جای خود ، بادکنک باد می شود که باعث باز شدن دریچه می شود. سپس بالون تخلیه می شود و کاتتر و بالون خارج می شوند.

 

 

تعویض دریچه آئورت

برای درمان تنگی دریچه آئورت غالباً به تعویض دریچه آئورت نیاز است. در تعویض دریچه آئورت ، جراح شما دریچه آسیب دیده را برمی دارد و یک دریچه مکانیکی یا دریچه ساخته شده از بافت قلب گاو ، خوک یا انسان (دریچه بافت بیولوژیکی) را جایگزین می کند.

دریچه های بافت بیولوژیکی با گذشت زمان خراب می شوند و در نهایت ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. افرادی که دریچه مکانیکی دارند برای جلوگیری از لخته شدن خون باید مادام العمر از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند. پزشک در مورد مزایا و خطرات هر نوع دریچه با شما صحبت خواهد کرد.

 

 

تعویض دریچه آئورت ترانس کاتر

این روش کم تهاجم ممکن است برای افرادی که در معرض خطر متوسط ​​یا زیاد عوارض ناشی از جایگزینی دریچه آئورت جراحی قرار دارند ، گزینه ای باشد.

پزشکان کاتتر را در پا یا سینه شما قرار می دهند و آن را به قلب شما هدایت می کنند. سپس یک دریچه تعویض از طریق کاتتر وارد شده و به قلب شما هدایت می شود. یک بالون ممکن است دریچه را منبسط کند ، یا برخی از دریچه ها می توانند خود را منبسط کنند. هنگامی که دریچه کاشته می شود ، پزشکان کاتتر را از رگ خونی شما خارج می کنند. پزشکان همچنین ممکن است یک روش کاتتر را برای قرار دادن یک دریچه تعویض در یک دریچه بافت بیولوژیکی انجام دهند که دیگر به درستی کار نمی کند.

 

 

شیوه زندگی

شما قرار ملاقات های پیگیری منظم با پزشک خود دارید تا وضعیت شما را کنترل کند. شما باید طبق دستورالعمل ، تمام داروهای خود را مصرف کنید.

پزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد دهد چندین تغییر در سبک زندگی سالم برای قلب خود را وارد زندگی خود کنید ، از جمله:

 

رژیم غذایی سالم برای قلب

از انواع میوه ها و سبزیجات ، لبنیات کم چربی یا فاقد چربی ، مرغ ، ماهی و غلات کامل استفاده کنید. از مصرف چربی های اشباع و ترانس و نمک و شکر اضافی خودداری کنید.
حفظ وزن سالم. هدف داشتن وزن سالم است. اگر اضافه وزن یا چاقی دارید ، پزشک توصیه می کند لاغر شوید.

 

انجام فعالیت بدنی منظم

سعی کنید حدود ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی مانند پیاده روی سریع را در برنامه روزانه تناسب اندام خود بگنجانید.

 

مدیریت استرس

روش هایی برای کمک به کنترل استرس خود پیدا کنید ، مانند فعالیت های آرام سازی ، هوشیاری ، ورزش و گذراندن وقت با خانواده و دوستان.

 

اجتناب از تنباکو

اگر سیگار می کشید ، آن را ترک کنید. از پزشک خود در مورد منابعی برای کمک به شما در ترک سیگار سوال کنید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی ممکن است مفید باشد.
برای زنان مبتلا به تنگی دریچه آئورت ، مهم است که قبل از بارداری با پزشک خود صحبت کنید. با هم ، شما و پزشک می توانید بحث کنید که کدام داروها در دوران بارداری بی خطر هستند و آیا ممکن است قبل از بارداری به روشی برای درمان وضعیت دریچه خود نیاز داشته باشید.

شما احتمالاً در حین بارداری نیاز به نظارت دقیق توسط پزشک خود خواهید داشت. پزشکان ممکن است به زنان مبتلا به تنگی دریچه شدید توصیه کنند از بارداری اجتناب کنند تا از بروز عوارض جلوگیری کنند.

لینک منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.