آسم؛ نشانه ها و درمان

آسم یک بیماری التهابی مربوط به مجاری هوایی ریه هاست. این بیماری نفس کشیدن را مشکل می کند، فعالیته های فیزیکی برای فرد سخت و حتی ناممکن می شود.

بر اساس انجمن کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحد (CDC) حدود ۲۷ میلیون آمریکایی مبتلا به این بیماری هستند. شایع ترین بیمارین مزمن در بین کودکان بوده طوری که از هر ۱۲ کودک یک نفر مبتلا به آسم است.

برای درک این بیماری نیاز است ابتدا فرآیند نفس کشیدن را درک کنیم. به طور معمول هر نفسی که می کشیم هوا از بینی به داخل گلو پایین رفته؛ وارد مجاری هوایی شده و وارد ریه ها می شود. تعداد زیادی گذرگاه های هوای کوچک در ریه ها وجود دارد که به انتقال اکسیژن از هوا به جریان خون کمک می کنند.

علائم آسم وقتی اتفاق میفتند که روکش مجاری هوایی متورم شده و ماهیچه های اطراف آن سفت می شوند. سپس مخاط مجاری هوایی را پُر کرده که نتیجه ی آن کاهش حجم هوای عبوری می شود. این وضعیت باعث رخ دادن حمله ی آسم شده که با سرفه و احساس فشار در سینه ها همراه است؛ این دو نشانه های معمول آسم هستند.

نشانه های آسم

علائم آسم شامل این موارد هستند:

-سرفه؛ به خصوص شب ها، هنگام خندیدن و فعالیت های سنگین

-صدا دار شدن نفس کشیدن

-احساس فشار در سینه ها

-نفس کم آوردن

-خستگی

انواع مختلف آسم نشانه های مختلفی دارند. تمام بیماران مبتلا به این بیماری این نشانه های به خصوص را تجربه نمی کنند. اگر احساس کردید که در حال تجربه ی علائم این بیماری هستید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. حتی ممکن است اولین علامت آسم حمله نباشد.

علت ها

هنوز هیچیک از علل این بیماری کشف نشده است. با این حال محققان معتقدند این موارد علت های مشکلات تنفسی هستند:

ژنتیک؛ اگر والدین مبتلا به این بیماری باشند احتمال ابتلای شخص بیشتر است.

سابقه عفونت های ویروسی؛ افرادی که هنگام کودکی عفونت ویروسی را تجربه کرده باشند احتمال مبتلا شدن بیشتری دارند.

فرضیه بهداشت؛ یا Hygiene hypothesis بیان می کند که نوزادانی که در ماه های ابتدایی تولد در معرض باکتری های کافی قرار نگیرند سیستم ایمنی بدنشان به اندازه کافی قوی نشده تا بتوانند در مقابل آسم مقاومت کنند.

قرار گرفتن متوالی در معرض مواد حساسیت زا و تحریک کننده احتمال ابتلا را افزایش می دهد.

محرک های آسم

شرایط و محیط های خاص نیز ممکن است باعث علائم این بیماری بشوند. از جمله:

بیماری؛ بیماری های تنفسی مانند آنفلونزا و ذات الریه می توانند حملات آسم را تحریک کنند.

تحرک؛ افزایش فعالیت می تواند نفس کشیدن را سخت تر کند.

ذرات معلق؛ افراد دارای اسم به مواد تحریک کنند مانند دودهای شیمیایی، بوهای قوی و سیگار حساسیت داشته باشند.

مواد حساسیت زا؛ گرد و غبار و گرد ها، موهای حیوانات خانگی نمونه های مواد حساسیت زایی هستند که باعث تحریک می شوند.

آب و هوا؛ شرایطی مانند رطوبت بالا یا دمای پایین می تواند باعث تحریک شوند.

احساسات؛ فریاد زدن، خندیدن یا گریه کردن ممکن است باعث حمله شود.

درمان آسم

درمان این بیماری شامل سه دسته می شود؛ تمرین های تنفسی، درمان های نجات یا کمک های اولیه و داروهای کنترل طولانی مدت آسم. پزشک با توجه به نوع آسم، سن و محرک های بیمار درمان های تکی یا ترکیبی از این روش ها را به کار می برد.

تمرین های تنفس

این تمرین ها کمک می کند که بیمار هوای بیشتری را وارد ریه هایش کند. با ادامه دادن این کار، با افزایش ظرفیت تنفس علائم شدید آسم کاهش پیدا می کنند. پزشک یا تراپیست می تواند این روش ها را به شما یاد بدهد.

درمان های کمک های اولیه یا نجات

این داروها فقط باید در هنگام حمله استفاده بشوند که بسیار سریع عمل کرده و باعث می شود فرد بتواند نفس بکشد. از جمله:

-نبولایزر و اسپری تنفسی؛ که شامل دارویی است که بیمار باید نفس عمیق بکشد تا داروها وارد ریه شوند.

-داروهای شل کردن عضلات؛ که باعث رهایی عضله های گرفته در ریه ها می شود.

-داروهای ضد التهاب که باعث برطرف شدن التهاب ریه ها می شوند.

اگر شخصی اطراف شما دچار حمله ی آسم شد، او را به صورت قائم بنشانید و در استفاده از اسپری تنفسی یا نبولایزر به او کمک کنید. ۲ تا ۶ پاف باید باعث کاهش علائم اسم شود. اگر علائم بیش از ۲۰ دقیقه به طول بیانجامد و اسپری برای بار دوم نیز باعث کاهش علائم نشد با اورژانس تماس بگیرید.

داروهای کنترل طولانی مدت

این داروها برای جلوگیری از بروز علائم باید به صورت روزانه مصرف شوند. اسپری های تنفسی و نبولایزر نیز می توانند به صورت روزانه مورد استفاده قرار گیرند. به هر حال پزشک دوز دارو را تعیین می کند.

روش های درمانی خانگی

به طور کلی داروهای بدون نسخه و داروهای جایگزین به عنوان درمان توصیه نمی شوند. این بیماری اگر به درستی مدیریت نشود می تواند باعث مرگ فرد شود. با این حال این درمان های خانگی می توانند مفید باشند و در مواقع اضطراری به کمک شخص بیانید:

قهوه یا چای کافئین دار؛ یک ماده شیمیایی در کافئین وجود دارد که شبیه به داروی آسم، تئوفیلین عمل می کند. این ماده مجاری هوایی را باز کرده و ممکن است تا ۴ ساعت باعث کاهش علائم شود.

روغن خردل؛ این روغن چرب که از دانه های فشرده خردل استخراج می شود با استفاده هنگام ماساژ باعث باز شدن مجاری هوایی می شود.

برونشیت در مقابل آسم

برونشیت آسم

جدا از علائم مشابه این دو بیماری با هم متفاوت هستند. هر دو باعث التهاب مجاری هوایی میشوند که باعث سخت شدن تنفس می شود ولی تفاوت های کلیدی دارند. به عنوان مثال برونشیت باعث خلط هنگام سرفه میشود یا موجب تب و لرز و بدن درد می شود که آسم این نشانه ها را ندارد.

همانند آسم، برونشیت نیز می تواند حاد –یعنی درمان، علائم را خوب می کند- یا مزمن باشد. هم برونشیت مزمن و هم آسم مزمن نیاز دارند تا بیمار روزانه دارو مصرف کند تا از بدتر شدن بیماری جلوگیری شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.