آیا نوشیدنی های انرژی زا خوب هستند یا بد؟

نوشیدنی انرژی زا قرار است سطح انرژی، تمرکز و هوشیاری شما را بالا ببرد. افراد مختلفی از این نوشیدنی ها استفاده می کنند و روز به روز بر محبوبیت آنها افزوده می شود.

اما برخی از متخصصان بهداشت هشدار داده اند که این محصولات ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشند؛ از این رو مردم در مورد مفید بودن آنها شک کرده اند. در این مقاله از مرکز تجهیزات پزشکی ایران مزایا و معایب این نوشیدنی ها را بررسی می کنیم.

ماهیت نوشیدنی های انرژی زا

این نوشیدنی ها با هدف افزایش بهره وری بدن و مغز بازاریابی می شوند. تقریباً تمام نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین –برای تحریک عملکرد مغز و افزایش هوشیاری و تمرکز- هستند. البته مقدار کافئین در محصولات مختلف تفاوت دارد. عناصر دیگری که در نوشیدنی های انرژی زا وجود دارند از این قرار هستند:

قند: منبع اصلی کالری است. البته انواع بدون کربوهیدرات بدون شکر نیز موجود هستند.

ویتامین بی: نقش مهمی در تبدیل غذاهای مصرف شده به انرژی دارد.

مشتقات آمینو اسید: نمونه هایی از تائورین و ال کارنیتین هستند. هر دو به طور طبیعی توسط بدن تولید می شوند و در چندین فرآیند بیولوژیکی نقش دارند.

عصاره های گیاهی: گوآنانا برای افزایش میزان کافئین و جینسینگ برای بهبود عملکرد مغز استفاده می شود.

نوشیدنی های انرژی زا می توانند عملکرد مغز را نیز بهبود ببخشند

هر کس بنا به دلیلی این محصولات را مصرف می کند. یکی از دلایل برجسته افزایش سطح هوشیاری و عملکرد مغز است. ولی آیا تحقیقات نشان داده که این نوشیدنی ها واقعا بر عملکرد مغز تأثیر دارند؟ تحقیقات مختلفی نشان داده اند که قطعاً این طور است و عملکرد مغز در زمینه های حافظه، تمرکز و زمان واکنش بهبود پیدا کرده است و همچنین خستگی مغز نیز کاهش پیدا کرده است.

بسیاری محققان باور دارند که این افزایش عملکرد مغز صرفاً به دلیل وجود کافئین در این نوشیدنی ها است ولی برخی باور دارند که ترکیب کافئین و قند برای افزایش عملکرد مغز ضروری است.

کمک هنگام خستگی

دلیل دیگر مصرف این نوشیدنی ها هنگام خستگی و خواب آلودگی است. راننده های کامیون یا شیفت شب اغلب برای افزایش هوشیاری پشت فرمان از این محصولات استفاده می کنند. تحقیقات مختلفی در زمینه شبیه سازی رانندگی ثابت کرده است که این محصولات حتی در رانندگانی که کمبود خواب دارند کیفیت رانندگی را افزایش داده و باعث کاهش خستگی می شوند. به طرز مشابهی کارگران شیفت شب نیز از نوشیدنی های انرژی زا کمک می گیرند تا بتوانند وظایف خود را وقتی بیشتر مردم خواب هستند انجام دهند.

احتمال بروز حمله قلبی

تحقیقات ثابت کرده است که نوشیدنی ها انرژی زا هنگام خستگی باعث افزایش عملکرد مغز شده و به فرد کمک می کنند تا هوشیار باقی بماند. با این وجود هنوز نگرانی هایی وجود دارد که مصرف این محصولات احتمال حمله قلبی را بالا می برند. بررسی های معتبری نشان داده اند که در مواردی این نوشیدنی ها منجر به مراجعه شخص به اورژانس شده اند.

علاوه بر این مطالعات متعدد در انسان نشان داده است که پس از مصرف این محصولات، ضربان قلب و فشار خون بالا می رود که این امر برای سلامتی قلب مضر است. بیشتر محققان بر این باور هستند که این مشکلات ناشی از مصرف بیش از اندازه کافئین است. این امر منطقی به نظر می رسد چراکه بیشتر افرادی که پس از استفاده دچار مشکلات قلبی شده اند بیش از سه عدد نوشیدنی انرژی زا مصرف کرده اند یا آن را همراه با الکل مصرف کرده اند.

افراد دارای سابقه بیماری قلبی باید در استفاده از این نوشیدنی ها بسیار محتاط باشند ولی مصرف گهگاه و منطقی این نوشیدنی ها در افرادی که سابقه مشکلات قلبی ندارد بسیار بعید است که منجر به مشکل جدی شود.

مصرف همزمان با الکل

مخلوط کردن مشروبات الکلی با نوشیدنی انرژِی زا بین دانشجویان و جوانان بسیار رایج است. این کار بسیار خطرناک و یک معضل سلامتی جدی است.

اثر تحریک کنندگی کافئین می تواند بر اثرات افسردگی الکل غلبه کند که باعث می شود در حالی که شخص دچار اختلالات مصرف الکل شده است ولی احساس مستی نکند و ترغیب به مصرف بیشتر الکل بشود. ترکیب این دو بسیار نگران کننده است، در حالی که شخص احساس مستی نمی کند ممکن است اقدام به رانندگی کند و دچار خسارات جبران ناپذیر و حتی مرگ شود.

به علاوه یک بررسی در استرالیا نشان داد که مصرف همزمان الکل و نوشیدنی انرژی زا احتمال بروز تپش قلب نسبت به مصرف فقط الکل را شش برابر افزایش می دهد.

چه مقدار مصرف زیاد است؟

بیشتر نگرانی ها در مورد نوشیدنی های انرژی زا مربوط به میزان کافئین آنهاست. به طور کلی برای بزرگسالان توصیه شده است که بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنند.

میزان کافئین نوشیدنی های انرژی زا به طور میانگین حدود ۸۰ میلی گرم در ۲۵۰ میلی لیتر است. که این میزان بسیار نزدیک به میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه است. مشکل اینجاست که بسیاری از این نوشیدنی بیش از ۲۵۰ میلی لیتر حجم دارند و بعضی از آنها میزان کافئین بسیار بیشتری دارند.

بسته به نوع و میزان مصرف رسیدن به حد توصیه شده مصرف کافئین با نوشیدن چند عدد از این نوشیدنی ها کار سختی نیست.

مصرف یک عدد نشویدنی انرژی زا بسیار بعید است که باعث ایجاد مشکلی در شخص شود ولی توصیه می شود که استفاده از آن تبدیل به یک عادت روزانه نشود.

نتیجه گیری

نوشیدنی ها انرژی زا به وعده های خود در مورد افزایش عملکرد مغز و رفع خستگی هنگام خواب آلودگی عمل می کنند. با این حال نگرانی های جدی به ویژه در رابطه با مصرف زیاد کافئین، قند و مصرف همزمان با الکل وجود دارد. در صورت مصرف این محصولات میزان مصرف محصولات دیگر مواد حاوی کافئین را محدود کنید.

منبع: HealthLine.Com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.