مروری بر رخداد و مکانیسم های ایجاد استئوپروز به دنبال آسیب نخاعی

مروری بر رخداد و مکانیسم های ایجاد استئوپروز به دنبال آسیب نخاعی

مقدمه:

آسیب طناب نخاعی (SCI) سبب بروز جراحات ویرانگری در مبتلایان می‌­شود. مکانیسم­‌های اصلی پاتوژنز آسیب ثانویه شامل انحطاط عصبی، گلیوز و التهاب هستند. آسیب نخاعی وارده، اختلال یا نارسایی در چندین اندام را به علت نقش حیاتی نخاع در تنظیم عملکردهای بدن، القاء می­کند. استئوپروز تحت عنوان پیامدی از آسیب نخاعی شناخته می­‌شود که در اکثریت قریب به اتفاق هر بیمار مبتلا به آسیب نخاعی رخ می­‌دهد.
در نگارش این مقاله مروری از مقالات نمایه شده در پایگاه­های اطلاعاتیScience Direct, Scopus, Pubmed  Springer Science  و Google scholar استفاده شدند. مجموعه مقالات بررسی ‌شده شامل ۱۲۰ مقاله بود که تحقیقات کیفی و کمّی مربوط به ۵۷ سال (از سال ۱۹۶۲ تا سال ۲۰۱۹) را به زبان‌ انگلیسی دربرداشت. این مقاله مروری بر پایه ۱۲۰ مقاله مذکور و با استفاده از کلمات کلیدی آسیب نخاعی، استئوپروز، التهاب، استئوبلاست و استئوکلاست نگارش شده است.

نتیجه‌گیری:

اگرچه عدم وزن­‌گیری اندام­‌های حرکتی عاملی مهم در پاتوژنز استئوپروز به‌دنبال آسیب نخاعی است، اما التهاب، ضایعه عصبی و تغییرات هورمونی نیز در این فرآیند مشارکت می‌­کنند. تغییرات هورمونی با واسطه آسیب نخاعی ممکن است با چند مکانیسم در بروز استئوپروز پس از آسیب نخاعی شرکت کنند. این مکانیسم­‌ها عبارت­ند از: افزایش دفع کلیوی و کاهش جذب روده­‌ای کلسیم و بالتبع بالانس منفی یون کلسیم؛ کمبود ویتامین D؛ تضعیف عملکرد غدد جنسی و مهار فعالیت استئوآنابولیک (استخوان­سازی) استروئیدهای جنسی؛ افزایش لپتین خون؛ سرکوب هیپوفیزی هورمون پاراتورمون و هم‌چنین کاهش مقادیر استخوان متعاقب آسیب نخاعی ممکن است (حداقل بخشی از آن) مستقیماً به­‌وسیله مقاومت به ‌انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین ایجاد شود.

تهیه کنندگان: دکترموسی جاودانی و دکتر ابوالفضل برزگر بفروئی

 

برای مطالعه بیشتر مقاله به ماهنامه علمی پ‍ژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مراجعه فرمایید و کلیک کنید.

همچنین دانلود کامل فایل PDF مقاله SSU_Journa-v29n1p3355-fa

 

 

مرکز تجهیزات پزشکی ایران  کمال قدردانی را از جناب آقایان دکترموسی جاودانی و دکتر ابوالفضل برزگر بفروئی را به جهت فعالیت ها در زمینه علمی پژوهشی را دارد. و موفقیت روزافزون برای این عزیزان در عرصه های علمی و پزشکی را نیز خواستار است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *