بای پس معده

جراحی بای پس معده

 

نگاه اجمالی

 

بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن – که در مجموع تحت عنوان جراحی چاقی شناخته می شود ، شامل ایجاد تغییراتی در سیستم هضم بدن شما برای کاهش وزن است. جراحی چاقی زمانی انجام می شود که رژیم و ورزش موثر نبوده و یا به دلیل وزنتان مشکلات جدی بهداشتی دارید. برخی از روش ها میزان خوردن شما را محدود می کنند. سایر اقدامات با کاهش توانایی بدن در جذب مواد مغذی کار می کنند. بعضی از روش ها هر دو را انجام می دهند

در حالی که جراحی چاقی می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد ، همه اشکال جراحی کاهش وزن از اقدامات اصلی است که می تواند خطرات جدی و عوارض جانبی را به همراه داشته باشد. همچنین ، برای اطمینان از موفقیت دراز مدت جراحی چاقی ، باید تغییرات سالم و دائمی در رژیم خود ایجاد کنید و به طور منظم ورزش کنید.

 

 

چرا جراحی بای پس معده؟

جراحی بای پس معده برای کمک به شما در از دست دادن وزن اضافی و کاهش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی بالقوه مرتبط با وزن ، شامل موارد زیر انجام می شود:

  • بیماری قلبی و سکته مغزی
  • فشار خون بالا
  • بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) یا استئو هپاتیت غیر الکلی (NASH)
  • آپنه خواب
  • دیابت نوع ۲

جراحی چاقی معمولاً فقط پس از تلاش برای کاهش وزن با بهبود رژیم غذایی و ورزش انجام می شود.

 

 

جراحی بای پس معده مناسب کیست؟

به طور کلی ، جراحی چاقی می تواند گزینه ای برای شما باشد اگر:

  • شاخص توده بدن (BMI) شما ۴۰ یا بالاتر است (چاقی شدید).
  • BMI شما ۳۵ تا ۳۹.۹ (چاقی) است و شما یک مشکل جدی مرتبط با وزن مانند دیابت نوع ۲ ، فشار خون بالا یا آپنه خواب شدید دارید. در برخی موارد ، اگر BMI شما ۳۰ تا ۳۴ باشد و مشکلات جدی مرتبط با وزن داشته باشید ، ممکن است شرایط خاصی برای جراحی کاهش وزن را داشته باشید.
    جراحی چاقی برای همه افرادی که دارای اضافه وزن شدید هستند نیست. ممکن است لازم باشد برخی از دستورالعمل های پزشکی را برای صلاحیت جراحی کاهش وزن رعایت کنید. شما به احتمال زیاد یک پروسه غربالگری گسترده خواهید داشت تا ببینید آیا واجد شرایط هستید. شما همچنین باید مایل باشید تغییرات دائمی را برای داشتن یک سبک زندگی سالم انجام دهید.

ممکن است از شما خواسته شود در برنامه های پیگیری طولانی مدت شرکت کنید که شامل نظارت بر تغذیه ، سبک زندگی و رفتار و شرایط پزشکی شما می باشد.

و به خاطر داشته باشید که جراحی چاقی گران است. برای اطلاع از اینکه آیا بیمه نامه شما چنین جراحی را پوشش می دهد یا خیر ، با طرح بیمه درمانی یا مطب منطقه ای خود یا مطب پزشکی مشورت کنید.

 

 

خطرات جراحی بای پس معده

مانند هر روش عمده ، جراحی چاقی خطرات بالقوه سلامتی را هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت به همراه دارد.

خطرات مرتبط با روش جراحی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خون ریزی بیش از حد
  • عفونت
  • واکنشهای جانبی به بیهوشی
  • لخته شدن خون
  • مشکلات ریوی یا تنفسی
  • نشت در سیستم گوارشی شما
  • مرگ (نادر)

خطرات طولانی مدت و عوارض جراحی کاهش وزن بسته به نوع جراحی متفاوت است. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • انسداد روده
  • سندرم دامپینگ ، که منجر به اسهال ، گرگرفتگی ، سبکی سر ، حالت تهوع یا استفراغ می شود.
  • سنگ صفرا
  • فتق
  • قند خون پایین (افت قند خون)
  • سو تغذیه
  • زخم
  • استفراغ
  • رفلکس اسید
  • نیاز به انجام جراحی یا روش دوم یا تجدید نظر
  • مرگ (نادر)

 

 

آماده سازی قبل از جراحی بای پس معده

اگر شرایط جراحی چاقی را دارید ، تیم مراقبت های بهداشتی شما را در مورد چگونگی آمادگی برای نوع خاص جراحی راهنمایی می کنند.

ممکن است لازم باشد قبل از جراحی آزمایشات و معاینات مختلف آزمایشگاهی انجام دهید.

ممکن است در خوردن و آشامیدن و اینکه چه داروهایی را می توانید محدودیت هایی داشته باشید. ممکن است از شما خواسته شود یک برنامه فعالیت بدنی را شروع کنید و هرگونه مصرف دخانیات را متوقف کنید.

همچنین ممکن است لازم باشد با برنامه ریزی قبلی برای بهبودی خود پس از جراحی آماده شوید. به عنوان مثال ، اگر فکر می کنید به کمک احتیاج دارید ، در خانه ترتیب کمک دهید.

 

 

آنچه شما می توانید از جراحی بای پس معده  انتظار داشته باشید

جراحی چاقی در بیمارستان با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود. این به این معنی است که شما در طی این روش بیهوش هستید.

مشخصات جراحی شما به شرایط فردی ، نوع جراحی کاهش وزن و روشهای بیمارستان یا پزشک بستگی دارد. برخی از جراحی های کاهش وزن با برش های سنتی بزرگ ، یا باز در شکم شما انجام می شود.

امروزه بیشتر انواع جراحی چاقی به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. لاپاراسکوپ ابزاری کوچک و لوله ای است که دوربین آن متصل است. لاپاراسکوپ از طریق برش های کوچک شکم وارد می شود. دوربین کوچک در نوک لاپاراسکوپ به جراح اجازه می دهد تا بدون ایجاد برش های بزرگ سنتی ، داخل شکم شما را ببیند و عمل کند. جراحی لاپاراسکوپی می تواند بهبودی شما را سریعتر و کوتاهتر کند ، اما برای همه مناسب نیست.

جراحی معمولاً چند ساعت طول می کشد. بعد از جراحی ، شما در یک اتاق بهبودی بیدار می شوید ، جایی که کادر پزشکی شما را از نظر هرگونه عارضه کنترل می کنند. بسته به روش خود ، ممکن است لازم باشد چند روز در بیمارستان بمانید.

 

انواع جراحی چاقی

هر نوع جراحی چاقی مزایا و معایبی دارد. حتماً در مورد آنها با پزشک خود صحبت کنید. در اینجا نگاهی داریم به انواع معمول جراحی چاقی:

 

۱-بای پس معده به روش Roux-en-Y (roo-en-wy)

این روش متداول ترین روش بای پس معده است. این جراحی معمولاً برگشت پذیر نیست. این کار با کاهش مقدار غذایی که می توانید در یک جلسه بخورید و جذب مواد مغذی را کاهش می دهد.

جراح قسمت بالای معده شما را برش داده و آن را از بقیه معده شما مهر و موم می کند. کیسه بدست آمده به اندازه یک گردو است و فقط حدود یک اونس غذا می تواند در آن نگه دارد. به طور معمول ، معده شما می تواند حدود ۳ پیمانه غذا نگه دارد.

سپس ، جراح روده کوچک را برش می دهد و بخشی از آن را مستقیم روی کیسه می دوزد. غذا سپس وارد این کیسه کوچک معده و سپس مستقیماً به روده کوچک که به آن دوخته شده است می رود. غذا بیشتر معده و قسمت اول روده کوچک شما را دور می زند و در عوض مستقیم وارد قسمت میانی روده کوچک می شود.

 

 

۲-گاسترکتومی

با گاسترکتومی، حدود ۸۰٪ معده برداشته می شود و کیسه ای لوله مانند باقی می ماند. این معده کوچکتر نمی تواند به اندازه غذا نگه دارد. همچنین کمتر هورمون تنظیم کننده اشتها گرلین تولید می کند که ممکن است میل شما به غذا خوردن را کاهش دهد.

از مزایای این روش می توان به کاهش وزن قابل توجه و عدم تغییر مسیر روده ها اشاره کرد. گاسترکتومی اسلیو نیز نسبت به سایر روش ها نیاز به بستری در بیمارستان دارد.

 

۳-انحراف بیلیوپانکراس

این یک عمل جراحی دو بخشی است که در آن مرحله اول شامل انجام روشی مشابه گاسترکتومی است. جراحی دوم شامل اتصال قسمت انتهایی روده به اثنی عشر در نزدیکی معده (کلید اثنی عشر و انحراف بیلیوپانکراس) و دور زدن اکثر روده است.

این جراحی هم میزان خوردن شما را محدود می کند و هم باعث کاهش جذب مواد مغذی می شود. گرچه بسیار موثر است ، اما خطر بیشتری از جمله سو تغذیه و کمبود ویتامین دارد.

 

اینکه کدام نوع از جراحی های کاهش وزن برای شما بهتر است به شرایط خاص شما بستگی دارد. جراح شما فاکتورهای زیادی را در نظر خواهد گرفت ، از جمله شاخص توده بدن ، عادات غذایی ، سایر موارد بهداشتی ، جراحی های قبلی و خطرات مربوط به هر روش

 

 

بعد از جراحی چاقی

پس از جراحی کاهش وزن ، به طور کلی یک تا دو روز اجازه غذا خوردن ندارید تا معده و دستگاه گوارش شما بهبود یابد. سپس ، برای چند هفته رژیم خاصی را دنبال خواهید کرد. رژیم فقط با مایعات آغاز می شود ، سپس به غذاهای خلوص ، بسیار نرم و در نهایت به غذاهای معمولی تبدیل می شود. ممکن است محدودیت ها یا محدودیت های زیادی در میزان و میزان خوردن و نوشیدن داشته باشید.

همچنین در چند ماه اول پس از جراحی کاهش وزن ، معاینات پزشکی مکرر برای نظارت بر سلامتی خود انجام خواهید داد. ممکن است به آزمایش آزمایشگاهی ، کار خون و معاینات مختلف نیاز داشته باشید.

 

 

نتایج بعد از عمل جراحی بای پس معده

بای پس معده و سایر جراحی های چاقی می توانند کاهش وزن طولانی مدت ایجاد کنند. میزان کاهش وزن به نوع جراحی و تغییر در عادت های زندگی بستگی دارد. ممکن است در طی دو سال نیمی یا حتی بیشتر از وزن اضافی خود را از دست دهید.

علاوه بر کاهش وزن ، جراحی بای پس معده ممکن است شرایطی را که اغلب مربوط به اضافه وزن هستند را بهبود بخشد یا حل کند ، از جمله:

  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • آپنه انسدادی خواب
  • دیابت نوع ۲
  • بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) یا استئو هپاتیت غیر الکلی (NASH)
  • بیماری ریفلاکس معده (GERD)
  • آرتروز (درد مفصل)

جراحی بای پس معده همچنین می تواند توانایی شما در انجام فعالیت های روزمره را بهبود بخشد ، که می تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

 

 

وقتی جراحی بای پس معده برای کاهش وزن موثر نیست

بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن همیشه آنطور که انتظار داشتید عمل نمی کنند. اگر یک روش کاهش وزن به درستی کار نکند یا کار خود را متوقف کند ، ممکن است وزن کم نکنید و ممکن است به سلامتی دچار مشکلات جدی شوید.

کلیه قرارهای ملاقات پیگیری شده خود را پس از جراحی کاهش وزن حفظ کنید. اگر متوجه شدید که لاغر نمی شوید یا دچار عوارضی می شوید ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. کاهش وزن شما قابل کنترل است و عواملی که به طور بالقوه در کمبود وزن موثر هستند ، ارزیابی می شوند.

همچنین ممکن است بعد از هر نوع جراحی کاهش وزن ، وزن کم یا وزن خود را به دست آورید ، حتی اگر این روش به درستی کار کند. این افزایش وزن می تواند در صورت عدم تغییر در شیوه زندگی توصیه شده ، مانند انجام فعالیت بدنی منظم و خوردن غذاهای سالم ، اتفاق بیفتد.

 

لینک منبع: کلینیک میو

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.