بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید

 

نگاه اجمالی

بواسیر (HEM-uh-roids)، وریدهای متورم در مقعد و پایین رکتوم شما هستند ، شبیه رگهای واریسی. بواسیر می تواند در داخل مقعد (بواسیر داخلی) یا در زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود.

تقریباً از هر چهار بزرگسال سه نفر گاه به گاه بواسیر می شوند. بواسیر دلایل مختلفی دارد ، اما اغلب علت آن ناشناخته است.

خوشبختانه گزینه های موثری برای درمان بواسیر وجود دارد. بسیاری از افراد با درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی تسکین می یابند.

 

 

علائم بواسیر یا هموروئید

علائم و نشانه های بواسیر معمولاً به نوع بواسیر بستگی دارد.

بواسیر خارجی

اینها زیر پوست اطراف مقعد شما هستند. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خارش یا تحریک در ناحیه مقعدی شما
  • درد یا ناراحتی
  • اطراف مقعد خود را متورم کنید
  • خون ریزی

 

هموروئید داخلی

بواسیر داخلی در داخل رکتوم قرار دارد. معمولاً نمی توانید آنها را ببینید یا احساس کنید و بندرت باعث ناراحتی می شوند. اما فشار یا تحریک هنگام دفع مدفوع می تواند باعث:

  • خونریزی بدون درد در حین حرکات روده. ممکن است مقدار کمی خون قرمز روشن روی دستمال توالت یا توالت مشاهده کنید.
  • هموروئید برای عبور از دهانه مقعد (بواسیر افتاده یا برجسته) ، در نتیجه درد و تحریک ایجاد می شود.

 

بواسیر ترومبوز دار

اگر خون در بواسیر خارجی جمع شده و لخته (ترومبوس) ایجاد کند ، می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • درد شدید
  • تورم
  • التهاب
  • یک توده سخت در نزدیکی مقعد شما

 

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در حین حرکات روده خونریزی دارید یا بواسیر دارید که بعد از یک هفته مراقبت در منزل بهبود نمی یابد ، با پزشک خود صحبت کنید.

تصور نکنید که خونریزی مقعدی به دلیل بواسیر است ، خصوصاً اگر تغییراتی در عادت های روده ای دارید یا مدفوع شما تغییر رنگ یا قوام می دهد. خونریزی مقعدی می تواند در سایر بیماری ها از جمله سرطان روده بزرگ و سرطان مقعد رخ دهد.

اگر مقادیر زیادی خونریزی مقعدی ، سبکی سر ، سرگیجه یا ضعف دارید ، به اورژانس مراجعه کنید.

 

 

علل ابتلا به بواسیر

رگهای اطراف مقعد شما تحت فشار تمایل به کشش دارند و ممکن است برجسته یا متورم شوند. بواسیر می تواند از افزایش فشار در رکتوم  ایجاد شود:

  • فشار آوردن هنگام حرکات روده
  • مدت طولانی نشستن روی توالت
  • اسهال مزمن یا یبوست
  • چاق بودن
  • باردار بودن
  • داشتن رابطه مقعدی
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • بلند کردن اجسام سنگین

 

 

عوامل خطرناک در بواسیر

با افزایش سن ، خطر بواسیر افزایش می یابد. به این دلیل که بافتهایی که از رگهای راست روده و مقعد شما پشتیبانی می کنند ، می توانند ضعیف و کشیده شوند. این اتفاق می تواند در زمان بارداری نیز رخ دهد ، زیرا وزن کودک به ناحیه مقعد فشار وارد می کند.

 

 

عوارض بواسیر یا همروئید

عوارض بواسیر نادر است اما شامل موارد زیر است:

کم خونی به ندرت: از دست دادن خون، در این حالت شما به اندازه کافی گلبول قرمز سالم برای انتقال اکسیژن به سلول های خود ندارید.

بواسیر غشایی: اگر خون رسانی به بواسیر داخلی قطع شود ، ممکن است بواسیر “فشرده شود” ، که می تواند باعث درد شدید شود.

لخته خون: گاهی اوقات ، یک لخته در بواسیر ایجاد می شود (بواسیر ترومبوز شده). اگرچه خطرناک نیست ، اما می تواند بسیار دردناک باشد و گاهی اوقات نیاز به زخم و تخلیه دارد.

 

 

جلوگیری از ابتلا به بواسیر یا هموروئید

بهترین راه برای جلوگیری از بواسیر ، نرم نگه داشتن مدفوع است ، بنابراین به راحتی از بین می رود. برای جلوگیری از بواسیر و کاهش علائم بواسیر ، این نکات را دنبال کنید:

 

غذاهای سرشار از فیبر بخورید

بیشتر میوه ، سبزیجات و غلات کامل بخورید. با این کار مدفوع نرم شده و حجم آن بیشتر می شود ، که به شما کمک می کند از کششی که می تواند بواسیر ایجاد کند جلوگیری کنید. فیبر را به آرامی به رژیم خود اضافه کنید تا از مشکلات گاز جلوگیری کنید.

 

به مقدار زیاد مایعات بنوشید

هر روز شش تا هشت لیوان آب و مایعات دیگر (و نه الکل) بنوشید تا به نرمی مدفوع کمک کند.

مکمل های فیبر را در نظر بگیرید

اکثر افرادی که به میزان کافی فیبر توصیه شده بین  ۲۰ تا ۳۰ گرم در روز در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. مطالعات نشان داده است که مکمل های بدون فیبر بدون نسخه ، مانند پسیلیوم (متاموسیل) یا متیل سلولز (سیتروسل) ، علائم کلی و خونریزی بواسیر را بهبود می بخشند.

اگر از مکمل های فیبر استفاده می کنید ، روزانه حداقل هشت لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشید. در غیر این صورت ، مکمل ها می توانند یبوست ایجاد یا بدتر کنند.

 

فشار

فشار دادن و نگه داشتن نفس هنگام تلاش برای دفع مدفوع باعث ایجاد فشار بیشتر در وریدهای راست روده تحتانی می شود.

به محض احساس تمایل به دستشویی بروید

اگر منتظر دفع مدفوع باشید و تمایل شما برطرف شود ، مدفوع شما خشک می شود و دفع آن سخت تر می شود.

ورزش

برای کمک به جلوگیری از یبوست و کاهش فشار به وریدها که می تواند با ایستادن یا نشستن طولانی مدت ایجاد شود ، فعال بمانید. ورزش همچنین می تواند به شما در کاهش وزن اضافی که ممکن است در بواسیر شما کمک کند ، کمک کند.

از نشستن طولانی مدت خودداری کنید

نشستن بیش از حد ، به ویژه در توالت ، می تواند فشار وارد شده به وریدهای مقعد را افزایش دهد.

 

 

 

تشخیص بواسیر یا هموروئید

پزشک شما ممکن است بواسیر خارجی را ببیند. تشخیص بواسیر داخلی ممکن است شامل بررسی کانال مقعدی و رکتوم باشد.

 

معاینه دیجیتال:

پزشک شما یک انگشت دستکش شده و روغن کاری شده را وارد رکتوم(انتهای روده بزرگ) می کند. او نسبت به هر چیز غیر عادی مانند رشد احساس می کند.

بازرسی بصری:

از آنجا که بواسیر داخلی اغلب در حین معاینه مقعدی خیلی نرم است ، ممکن است پزشک قسمت پایین روده بزرگ و راست روده را با آنوسکوپ ، پروکتوسکوپ یا سیگموئیدوسکوپ معاینه کند.

پزشک شما ممکن است بخواهد کل روده بزرگ شما را با استفاده از کولونوسکوپی معاینه کند:

  • علائم و نشانه های شما نشان می دهد ممکن است به بیماری سیستم گوارشی دیگری مبتلا باشید
  • شما فاکتورهای خطرناک برای سرطان روده بزرگ دارید
  • شما میانسال هستید و اخیراً کولونوسکوپی نکرده اید

 

 

درمان بواسیر

درمانهای خانگی

با درمان های خانگی اغلب می توانید درد خفیف ، تورم و التهاب بواسیر را تسکین دهید.

غذاهای سرشار از فیبر بخورید:

بیشتر میوه ، سبزیجات و غلات کامل بخورید. با این کار مدفوع نرم شده و حجم آن بیشتر می شود ، که به شما کمک می کند از کشیدگی که می تواند علائم بواسیر موجود را بدتر کند ، جلوگیری کنید. فیبر را به آرامی به رژیم خود اضافه کنید تا از مشکلات گاز جلوگیری کنید.

از درمان های موضعی استفاده کنید:

کرم بواسیر یا شیاف بدون نسخه پزشک حاوی هیدروکورتیزون استفاده کنید یا از پد های حاوی فندق جادوگر یا ماده بی حسی استفاده کنید.

به طور منظم در وان حمام گرم یا حمام خیس بخورید:

ناحیه مقعدی خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دو تا سه بار در روز در آب گرم خیس کنید.

از مسکن های دهانی استفاده کنید:

برای تسکین ناراحتی خود می توانید به طور موقت از استامینوفن (تایلنول ، دیگران) ، آسپرین یا ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB و دیگران) استفاده کنید.

با این روش های درمانی ، علائم بواسیر اغلب در طی یک هفته برطرف می شوند. اگر تسکین پیدا نکردید ، یا اگر درد یا خونریزی شدید زودتر دارید ، ظرف یک هفته به پزشک مراجعه کنید.

 

 

داروها

اگر بواسیر تنها ناراحتی خفیف ایجاد کند ، پزشک ممکن است کرم ها ، پمادها ، شیاف یا پد بدون نسخه را به شما پیشنهاد دهد. این محصولات حاوی  هیدروکورتیزون و لیدوکائین هستند که می توانند به طور موقت درد و خارش را تسکین دهند.

بیش از یک هفته از کرم های استروئیدی بدون نسخه استفاده نکنید ، مگر اینکه توسط پزشک دستور داده شود زیرا باعث نازک شدن پوست شما می شود.

 

ترومبکتومی

اگر یک لخته خون دردناک (ترومبوز) در یک بواسیر خارجی ایجاد شده باشد ، پزشک می تواند بواسیر را برطرف کند ، که می تواند تسکین سریع را ایجاد کند. این روش که با بی حسی موضعی انجام می شود ، در صورتی که در طی ۷۲ ساعت پس از ایجاد لخته انجام شود ، بسیار موثر است.

 

روشهای حداقل تهاجمی

برای خونریزی مداوم یا هموروئید دردناک ، پزشک ممکن است یکی دیگر از روش های کم تهاجم موجود را توصیه کند. این درمان ها را می توان در مطب پزشک یا سایر موارد سرپایی انجام داد و معمولاً نیازی به بیهوشی ندارد.

 

 

بستن باند لاستیکی: پزشک شما یک یا دو نوار لاستیکی کوچک را در اطراف قاعده بواسیر داخلی قرار می دهد تا گردش خون آن را قطع کند. در طی یک هفته هموروئید خشک می شود و می افتد.

نوار بواسیر می تواند ناراحت کننده باشد و باعث خونریزی شود ، که ممکن است دو تا چهار روز پس از عمل شروع شود اما به ندرت شدید است. گاهی اوقات ممکن است عوارض جدی تری ایجاد شود.

تزریق (اسکلروتراپی): پزشک شما یک محلول شیمیایی به داخل بافت بواسیر تزریق می کند تا آن را کوچک کند. در حالی که تزریق درد کمی دارد یا هیچ دردی ایجاد نمی کند ، اما ممکن است از بستن بند لاستیکی اثر کمتری داشته باشد.

انعقاد (مادون قرمز ، لیزر یا دو قطبی): در روش های انعقادی از نور یا گرمای لیزر یا مادون قرمز استفاده می شود. آنها باعث هموروئیدهای کوچک و خونریزی دهنده داخلی می شوند و خرد می شوند. انعقاد عوارض جانبی کمی دارد و معمولاً ناراحتی کمی ایجاد می کند.

 

 

روشهای جراحی

فقط درصد کمی از افراد مبتلا به بواسیر نیاز به جراحی دارند. با این حال ، اگر سایر اقدامات موفقیت آمیز نبوده و یا بواسیر بزرگی دارید ، ممکن است پزشک یکی از موارد زیر را توصیه کند:

برداشتن بواسیر (هموروئیدکتومی): با انتخاب یکی از تکنیک های مختلف ، جراح شما بافت بیش از حد را که باعث خونریزی می شود از بین می برد. جراحی را می توان با بی حسی موضعی همراه با آرام بخشی ، بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام داد.

هموروئیدکتومی موثرترین و کاملترین روش برای درمان بواسیر شدید است. این عوارض می تواند شامل اشکال موقتی در تخلیه مثانه شما باشد که منجر به عفونت ادراری می شود. این عارضه عمدتا پس از بی حسی نخاعی رخ می دهد.

اکثر افراد بعد از انجام این روش مقداری درد دارند ، که داروها می توانند آن را تسکین دهند. خیساندن در حمام گرم نیز ممکن است کمک کند.

 

منگنه  یا استپلر  هموروئید: این روش که بواسیر هموئیدوپکسی منگنه خوانده می شود ، جریان خون در بافت بواسیر را مسدود می کند. این ماده معمولاً فقط برای بواسیر داخلی استفاده می شود.

استپلینگ به طور کلی درد کمتری نسبت به بواسیر دارد و امکان بازگشت زودتر به فعالیت های منظم را فراهم می کند. در مقایسه با هموروئیدکتومی ، استاپلینگ با خطر بیشتری برای عود و افتادگی رکتوم همراه است که در آن بخشی از راست روده از مقعد بیرون می زند.

عوارض نیز می تواند شامل خونریزی ، احتباس ادرار و درد و همچنین به ندرت عفونت خون تهدید کننده زندگی باشد. با پزشک خود در مورد بهترین گزینه برای شما صحبت کنید.

 

 

آماده شدن برای ملاقات با پزشک

اگر علائم و نشانه های هموروئید را دارید ، با پزشک منظم خود وقت بگیرید. در صورت نیاز ، پزشک ممکن است شما را برای ارزیابی و درمان به یک یا چند متخصص – از جمله پزشکی با مهارت در سیستم گوارش (متخصص گوارش) یا جراح روده بزرگ و رکتوم – ارجاع دهد.

در اینجا چند پیشنهاد برای کمک به شما برای آماده شدن برای قرار ملاقات وجود دارد.

 

لیستی از این موارد تهیه کنید:

  • علائم شما و مدت زمانی که متوجه آنها شده اید
  • اطلاعات شخصی کلیدی ، از جمله عادات معمول روده و رژیم غذایی ، به ویژه مصرف فیبر
  • تمام داروها ، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید ، از جمله دوزها
  • سوالاتی که می توانید از پزشک خود بپرسید

 

برخی از سوالاتی که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

  • علت احتمالی علائم من چیست؟
  • آیا شرایط من موقتی است یا دائمی؟
  • آیا من در معرض عوارض مربوط به این بیماری هستم؟
  • چه روش درمانی را پیشنهاد می کنید؟
  • اگر درمان هایی که ما سعی می کنیم ابتدا جواب ندهند ، بعدی چه چیزی را توصیه می کنید؟
  • آیا من کاندید جراحی هستم؟ چرا و چرا نه؟
  • آیا مراحل مراقبت از خود اضافی وجود دارد که ممکن است کمک کند؟
  • من مشکلات پزشکی دیگری دارم. چگونه می توانم اینها را همراه با بواسیر کنترل کنم؟

 

لینک منبع

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.