تنگی دریچه میترال

نگاه اجمالی

 

تنگی دریچه میترال که گاهی تنگی میترال نامیده می شود باریک شدن دریچه میترال قلب است. این دریچه غیر طبیعی به درستی باز نمی شود و جریان خون را در محفظه اصلی پمپاژ قلب (بطن چپ) شما مسدود می کند. تنگی دریچه میترال می تواند باعث خستگی و تنگی نفس در شما شود.

علت اصلی تنگی دریچه میترال عفونی به نام تب روماتیسمی است که مربوط به عفونت های استرپتوکوکی است. تب روماتیسمی – که اکنون در ایالات متحده نادر است ، اما هنوز در کشورهای در حال توسعه شایع است – می تواند دریچه میترال را زخم کند. بدون درمان ، تنگی دریچه میترال می تواند منجر به عوارض جدی قلبی شود.

 

 

 

علائم تنگی دریچه میترال

در تنگی دریچه میترال ، فشاری که در قلب جمع می شود ، پس از آن به ریه ها برمی گردد و در نتیجه باعث تجمع مایعات (گرفتگی) و تنگی نفس می شود.

این بیماری معمولاً با گذشت زمان به آرامی پیشرفت می کند. ممکن است با تنگی دریچه میترال احساس خوبی داشته باشید ، یا علائم خفیفی را برای دهه ها داشته باشید. علائم تنگی دریچه میترال معمولاً در سنین ۱۵ تا ۴۰ سالگی ظاهر می شود ، اما در هر سنی – حتی در دوران کودکی – بروز می کند.

علائم و نشانه های تنگی دریچه میترال عبارتند از:

  • تنگی نفس ، به خصوص با فعالیت یا هنگام دراز کشیدن
  • خستگی ، به خصوص در هنگام افزایش فعالیت
  • تورم پاها
  • احساس ضربان قلب سریع و تکان دهنده (تپش قلب)
  • ناراحتی قفسه سینه یا درد قفسه سینه
  • سرفه کردن خون
  • سرگیجه یا غش کردن
  • سوفل قلب
  • تجمع مایعات در ریه ها
  • ریتم نامنظم قلب (آریتمی)

علائم تنگی دریچه میترال ممکن است در هر زمان که ضربان قلب شما افزایش می یابد ، مانند حین ورزش ، ظاهر یا بدتر شود. یا ممکن است در اثر بارداری یا سایر مواردی که باعث استرس در بدن می شوند مانند عفونت ایجاد شوند.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن خستگی یا تنگی نفس در حین فعالیت بدنی ، تپش قلب یا درد قفسه سینه ، برای تعیین وقت فوری با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر مبتلا به تنگی دریچه میترال شده اید اما علائمی نداشته اید ، از پزشک خود در مورد اینکه چند بار باید ارزیابی های پیگیری انجام دهید ، سوال کنید.

 

 

علل تنگی دریچه میترال

علل تنگی دریچه میترال عبارتند از:

 

تب روماتیسمی

یک عارضه استراتیو گلو ، تب روماتیسمی می تواند به دریچه میترال آسیب برساند. تب روماتیسمی شایعترین علت تنگی دریچه میترال است. با ضخیم شدن یا فیوز شدن فلپ ها می تواند به دریچه میترال آسیب برساند. علائم و نشانه های تنگی دریچه میترال ممکن است سالها نشان داده نشود.

رسوبات کلسیم

با افزایش سن ، رسوبات کلسیم می تواند در اطراف دریچه میترال (آنولوس) جمع شود ، که گاهی اوقات می تواند باعث تنگی دریچه میترال شود.

 

پرتو درمانی

درمان انواع خاصی از سرطان که به اشعه در ناحیه قفسه سینه شما نیاز دارد ، می تواند باعث ضخیم شدن و سفت شدن دریچه میترال شود.

 

علل دیگر در موارد نادر ، نوزادان با دریچه میترال باریک (نقص مادرزادی) متولد می شوند که با گذشت زمان مشکلاتی را ایجاد می کند. برخی بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس نیز ممکن است بندرت باعث تنگی دریچه میترال شوند.

 

 

قلب چگونه کار می کند؟

قلب ، مرکز سیستم گردش خون شما ، از چهار اتاق تشکیل شده است. دو اتاق فوقانی (دهلیزها) خون دریافت می کنند. دو اتاق پایین (بطن ها) خون را پمپ می کنند.

چهار دریچه قلب باز و بسته می شوند تا خون فقط در یک جهت از طریق قلب شما جریان یابد. دریچه میترال – که بین دو محفظه در سمت چپ قلب شما قرار دارد شامل دو فلپ بافت به نام جزوه است.

دریچه میترال با جریان خون از دهلیز چپ به بطن چپ باز می شود. سپس فلپ ها بسته می شوند تا از خونی که به بطن چپ منتقل شده است ، عقب برود. دریچه قلب معیوب قادر به باز یا بسته شدن کامل نیست.

 

 

عوامل خطر

تنگی دریچه میترال مانند گذشته شایع نیست زیرا شایعترین علت ، تب روماتیسمی ، در ایالات متحده نادر است. با این حال ، تب روماتیسمی همچنان در کشورهای در حال توسعه مشکل است.

از جمله عوامل خطرساز تنگی دریچه میترال می توان به عفونت های استرپی درمان نشده و سابقه تب روماتیسمی اشاره کرد.

افراد مسن بیشتر در معرض خطر تنگی دریچه میترال قرار دارند. با افزایش سن ، رسوبات کلسیم می تواند در اطراف دریچه میترال جمع شود ، که ممکن است منجر به تنگی دریچه میترال شود.

به ندرت ، افرادی که تحت پرتودرمانی در ناحیه قفسه سینه برای انواع خاصی از سرطان قرار می گیرند ، ممکن است دچار تنگی دریچه میترال شوند.

 

 

عوارض

مانند سایر مشکلات دریچه قلب ، تنگی دریچه میترال می تواند قلب شما را تحت فشار قرار دهد و جریان خون را کاهش دهد. تنگی دریچه میترال درمان نشده می تواند منجر به عوارضی مانند موارد زیر شود:

 

فشار خون بالا در عروق ریه (فشار خون بالا ریوی)

افزایش فشار در رگهایی که خون را از قلب شما به ریه ها منتقل می کنند (شریان های ریوی) باعث می شود قلب شما بیشتر کار کند.

 

نارسایی قلبی

دریچه میترال باریک در جریان خون اختلال ایجاد می کند. در نتیجه ، ممکن است فشار در ریه های شما افزایش یابد و منجر به تجمع مایعات شود. تجمع مایعات سمت راست قلب را تحت فشار قرار می دهد و منجر به نارسایی قلب راست می شود.

 

مایعات در ریه ها (ادم ریوی)

در این شرایط ، خون و مایعات به داخل ریه ها برمی گردند. ادم ریوی می تواند باعث تنگی نفس شود و باعث سرفه مخاط مخاطب خون شود.
بزرگ شدن قلب تجمع فشار در اثر تنگی دریچه میترال منجر به بزرگ شدن محفظه فوقانی سمت چپ قلب شما (دهلیز) می شود.

 

فیبریلاسیون دهلیزی

کشش و بزرگ شدن دهلیز چپ قلب شما ممکن است منجر به این مشکل ریتم قلب شود که در آن اتاق های فوقانی قلب شما به طور آشفتگی و خیلی سریع می تپند.

 

لخته شدن خون

فیبریلاسیون دهلیزی درمان نشده می تواند باعث تشکیل لخته های خون در محفظه بالا سمت چپ قلب شما شود. لخته های خون از قلب شما می توانند شل شده و به سایر قسمت های بدن شما بروند و مشکلات جدی ایجاد کنند ، از جمله سکته مغزی اگر لخته رگ خونی مغز شما را مسدود کند.

 

 

 

جلوگیری

بهترین راه پیشگیری از تنگی دریچه میترال پیشگیری از شایع ترین علت آن ، تب روماتیسمی است. این کار را می توانید با اطمینان از مراجعه شما و فرزندان به پزشک در مورد گلودرد انجام دهید. عفونت های استراتیوی گلو درمان نشده می توانند به تب روماتیسمی تبدیل شوند. خوشبختانه استرپتوکوک گلو معمولاً به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود.

 

 

تشخیص

پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی سوال می کند و یک معاینه بدنی را شامل می شود که شامل گوش دادن به قلب شما از طریق استتوسکوپ است. تنگی دریچه میترال باعث ایجاد صدای غیرطبیعی قلب می شود که اصطلاحاً سوفل قلبی نامیده می شود.

پزشک همچنین به گوش ریه های شما گوش می دهد تا از نظر احتقان ریه تجمع مایعات در ریه ها که می تواند با تنگی دریچه میترال ایجاد شود ، بررسی کند.

سپس پزشک شما تصمیم می گیرد که چه آزمایشاتی برای تشخیص لازم است و اینکه آیا شما باید به پزشکی متخصص بیماری های قلبی ارجاع دهید (متخصص قلب).

 

آزمایشها

برای تعیین علت تنگی دریچه میترال و تعیین ترمیم دریچه می توان آزمایشاتی انجام داد. آزمایش های رایج برای تشخیص تنگی دریچه میترال عبارتند از:

 

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

سیم (الکترود) متصل به پد روی پوست شما سیگنال های الکتریکی را از قلب اندازه گیری می کند و اطلاعاتی در مورد ریتم قلب شما ارائه می دهد. ممکن است هنگام نوار قلب بر روی تردمیل راه بروید یا دوچرخه ثابت را پدال بزنید تا ببینید قلب شما به فعالیت بدنی چگونه واکنش نشان می دهد.

 

اشعه ایکس قفسه سینه

اشعه ایکس قفسه سینه می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که قلب بزرگ شده است یا خیر. اشعه ایکس قفسه سینه همچنین می تواند وضعیت ریه های شما را نشان دهد.

 

اکوکاردیوگرام ترانتوراکس

امواج صوتی که از دستگاه گرز مانند (مبدل) نگه داشته شده بر روی سینه به قلب شما هدایت می شوند ، تصاویر ویدئویی قلب شما را در حال حرکت تولید می کنند. این آزمایش برای تأیید تشخیص تنگی دریچه میترال استفاده می شود.

 

اکوکاردیوگرام از راه مری

دستگاهی مانند گرز که به انتهای لوله متصل است به پایین مری شما وارد می شود. این به دکتر شما نگاه نزدیکتر به دریچه میترال نسبت به اکوکاردیوگرام منظم می دهد.

 

کاتتریزاسیون قلب

این آزمایش غالباً برای تشخیص تنگی دریچه میترال مورد استفاده قرار نمی گیرد ، اما اگر آزمایش های دیگر قادر به تشخیص وضعیت یا تعیین شدت آن نباشند ، ممکن است از آن استفاده شود. این شامل یک لوله نازک (کاتتر) از طریق یک رگ خونی ، معمولاً در کشاله ران ، به یک شریان در قلب شما است. رنگ از طریق کاتتر جریان می یابد تا شریان به وضوح در اشعه ایکس ظاهر شود.

 

 

درمان

اگر دچار تنگی دریچه میترال خفیف تا متوسط و بدون علائم هستید ، ممکن است نیازی به درمان فوری نداشته باشید. در عوض ، پزشک دریچه را کنترل می کند تا ببیند آیا وضعیت شما بدتر می شود یا خیر.

 

داروها

هیچ دارویی نمی تواند نقص دریچه میترال را اصلاح کند. با این حال ، داروهای خاص می توانند با کاهش فشار در قلب و کنترل ریتم قلب ، علائم را کاهش دهند.

پزشک شما ممکن است یک یا چند داروی زیر را برای شما تجویز کند:

  • دیورتیک ها برای کاهش تجمع مایعات در ریه ها یا جاهای دیگر
  • داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقاد خون) برای جلوگیری از لخته شدن خون
  • مسدود کننده های بتا ، مسدود کننده کانال کلسیم یا گلیکوزید دیجیتال برای کاهش ضربان قلب شما و اجازه می دهد تا قلب شما به طور موثرتری پر شود.
  • ضد آریتمی برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی یا سایر ریتم های نامنظم قلب مرتبط با تنگی دریچه میترال.
  • آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از بازگشت تب روماتیسمی در صورتی که علت تنگی دریچه میترال باشد.

 

جراحی یا سایر اقدامات تنگی دریچه میترال

برای درمان تنگی دریچه میترال ممکن است به ترمیم یا تعویض دریچه نیاز داشته باشید که ممکن است شامل گزینه های جراحی و غیر جراحی باشد.

 

بالون دریچه ای میترال از راه پوست

در این روش ، که به آن والووتومی بالونی نیز گفته می شود ، پزشک یک لوله (کاتتر) نرم و نازک را که با یک بالون نوک زده شده است وارد یک رگ در بازو یا کشاله ران می کند و آن را به دریچه باریک هدایت می کند. وقتی بالون قرار گرفت ، باد می شود تا دریچه پهن شود و جریان خون بهتر شود. سپس بالون تخلیه می شود و کاتتر با بالون خارج می شود.

همه مبتلایان به تنگی دریچه میترال کاندیدای جراحی بالون والوپلاستی نیستند. با پزشک خود صحبت کنید تا تصمیم بگیرید که آیا گزینه ای برای شماست یا خیر.

 

 

کمیسوروتومی جراحی

اگر بالون والوپلاستی گزینه ای نباشد ، یک جراح قلب ممکن است این عمل جراحی قلب باز را برای از بین بردن رسوبات کلسیم و سایر بافت های اسکار برای پاک کردن مجرای دریچه انجام دهد. کمیسوروتومی جراحی مستلزم این است که شما در حین جراحی بر روی دستگاه بای پس قلب و ریه قرار بگیرید. در صورت بازگشت تنگی دریچه میترال ممکن است لازم باشد که این روش تکرار شود.

 

تعویض دریچه میترال

اگر دریچه میترال قابل ترمیم نباشد ، ممکن است جراحی برای جایگزینی دریچه آسیب دیده با مکانیکی یا دریچه ساخته شده از بافت قلب گاو ، خوک یا انسان (دریچه بافت بیولوژیکی) توصیه شود.

دریچه های بافت بیولوژیکی با گذشت زمان خراب می شوند و ممکن است نیاز به تعویض باشد. اگر دریچه مکانیکی دارید ، برای جلوگیری از لخته شدن خون ، باید مادام العمر رقیق کننده های خون مصرف کنید. پزشک شما درباره مزایا و خطرات هر نوع دریچه با شما صحبت خواهد کرد و در مورد اینکه کدام دریچه برای شما مناسب است صحبت خواهد کرد.

 

 

شیوه زندگی و درمان های خانگی تنگی دریچه میترال

تغییر سبک زندگی می تواند به بهبود سلامت قلب شما کمک کند. اگر دچار تنگی دریچه میترال هستید ، پزشک ممکن است به شما توصیه کند:

 

نمک را محدود کنید

نمک موجود در غذا و نوشیدنی ممکن است فشار بر قلب شما را افزایش دهد. از مصرف غذاهای پر سدیم خودداری کنید. به غذا نمک اضافه نکنید. برچسب های مواد غذایی را بخوانید و هنگام صرف غذا در بیرون غذا غذاهای کم نمک بخواهید.

وزن سالم داشته باشید.

از پزشک خود بپرسید وزن مناسب شما چیست؟

 

مصرف الکل و سایر محرک ها را کاهش دهید.

مصرف زیاد الکل ، کافئین ، نیکوتین و سایر محرک ها می تواند ضربان قلب شما را تندتر کرده و آریتمی ها را بدتر کند.

 

ورزش منظم داشته باشید

این که مدت طولانی و سختی که می توانید ورزش کنید ممکن است به شدت شرایط و شدت ورزش بستگی داشته باشد. اما همه باید حداقل در یک سطح منظم و منظم ورزش کنند. قبل از شروع ورزش از پزشک خود راهنمایی بخواهید ، خصوصاً اگر قصد ورزش های رقابتی را دارید.

 

ترک سیگار

اگر سیگار می کشید ، با پزشک خود در مورد برنامه ها و داروهایی که می تواند به ترک شما کمک کند صحبت کنید.

 

به طور مرتب به پزشک خود مراجعه کنید

معاینات منظم را با متخصص قلب یا پزشک مراقبت های اولیه انجام دهید. اگر مرتبا دچار تپش قلب می شوید یا احساس می کنید قلب شما می تپد ، از کمک پزشکی کمک بگیرید. ریتم های سریع قلبی که درمان نمی شوند می توانند به سرعت در افراد مبتلا به تنگی دریچه میترال بدتر شوند.

 

خانم هایی که دچار تنگی دریچه میترال هستند ، لازم است قبل از بارداری درباره تنظیم خانواده با پزشکان صحبت کنند. بارداری باعث می شود قلب بیشتر کار کند. اینکه قلب با تنگی دریچه میترال کار اضافی را تحمل کند ، به درجه تنگی و میزان پمپاژ قلب بستگی دارد. اگر باردار هستید و دچار تنگی دریچه میترال هستید ، پزشکان باید از نزدیک شما را کنترل کنند.

 

لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.